
Maj igen! Med ”roliga” schemabrytande skolaktiviteter
Maj igen! Med ”roliga” schemabrytande skolaktiviteter. Om två veckor är maj över oss igen. Denna underbara månad då alla vill ut och njuta. Skolan vill passa på att göra utflykter, ha uteaktiviteter och ta vara på möjligheterna med fint väder. Det gäller att förstå, att för en del är det underbart och för del supersvårt…
Varför
Absolut svårast är det nog för alla som har svårt med förändringar, övergångar och nya miljöer, människor och sammanhang. Vanligt bland många med autismspektrumtillstånd (AST), ADHD, Asperger, drag av detta, men förstås många andra barn & unga som har problem av helt andra skäl till exempel ångest & oro, att de är introverta, blyga eller liknande problematik. Ibland kallade ”normala” elever. För till exempel våra introverta elever är alla stora sammanhang med mycket folk energidränerare. Man kan vara pirrig eller behöva lugn och förutsägbarhet av många skäl: stökigt hemma, nervös för kommande prov eller betyg, kanske slutbetyg, pollenallergi, mobbing, problem hemma…
Maj igen! Med ”roliga” schemabrytande skolaktiviteter
Kommande veckor är veckobrev, intranät och planeringar och inte minst soldagarna fyllda av schemabrytande aktiviteter. Ena dagen är det utflykt till ett lantbruk, nästa ett museum, idrottsdag med friidrott på IP, cykelturer, fotbollsturnering, biologi skogen, ”hela skolans dag” där olika årskurser blandas i samma grupp för att öka sammanhållning och gemenskap. Ofta med resor och matsäck.
Och visst, många ungar älskar det! Förstås! Man slipper lektioner, man kommer ut, man kan prata med sina kompisar, man känner att sommarlovet inte är långt borta. Det är värdefullt – luft, motion, gemenskap, nya vänner, nya insikter, nya relationer mellan vuxna och ungdomar i skolan. Men allt detta är också annorlunda, intensivt och mycket!
Information som fungerar
Många föräldrar tvingas tjata sig till möten, mejlar, sms:ar, ringer i det oändliga för att få reda på mer om när,var, vilka, med vem, hur, varför,v ar och vart tar jag vägen med vem när det inte funkar? Samt inte minst vad skippar vi för ”Prestationsprinsarna” (så att de orkar med) och vad ändrar vi lite på!? Allt för att skapa struktur och förutsägbarhet. Ta bort energitjuvar. Skapa utrymme för att avreagera sig. Reträttplatser.Inte sällan är det någon lärare som suckar och tycker att det här ligger faktiskt utanför deras ansvarsområde! Men de flesta vill förstå och hjälpa.
Föräldrar försöker förklara för rektor, gympalärare, andra pedagoger och vuxna i skolan att för Prestationsprinsen är detta jämförbart med att bestiga Mount Everest eller bli ivägskickad till Australien utan reskassa och bagage. Och säkerligen för många andra i skolan också. Det är svårt, läskigt, pirrigt, oroande och ibland faktiskt omöjligt!
Reaktionen kan komma efteråt
För många elever, på (autism)spektrumet, introverta, stressade, eller inte, är det kanske jättekul, men det blir så intensivt och mycket intryck att energin tar slut ändå. Det vill säga fullständigt utmattande… Så det gäller att inte bemöta detta med ”hen var så glad och hade så roligt, så det kan inte bero på det att hen är hemma resten av veckan”. Jo, det kan det!
Förbered – struktur & förutsägbarhet
Föräldrar måste också förklara att om deras barn är med på något, så är det på grund av bra förberedelser och tydlighet som i sin tur skapat trygghet och förtroende. Men att deras barn & unga dagen efter förmodligen inte kan komma för han behöver sova sådär en 15 timmar…
Maj igen! Med ”roliga” schemabrytande skolaktiviteter. Föräldrar förstår att detta är svårt att förstå för många lärare. Och svårt att förmå. Men vi måste förstå, förmå och acceptera. Det är som det är. Och våra ungar har rätt till de anpassningar deras behov kräver. Inte minst på friidrottsdagen och cykelutflykten…
För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull.
Läs gärna tidigare inlägg med konkreta tips.
- Tips till pedagoger, och annan skolpersonal, om Asperger i skolan. Ja, även hemma, på träningen, på kören, scouterna…
- Tips till pedagoger och andra med NPF elever. Förberedelse av och reflektion över skoldagen
Reblogga detta på Prestationsprinsen.