Almanacka kalender tidsuppfattning månader veckor prestationsprinsen

Svårt med tidsuppfattning – månader och veckor

Svårt med tidsuppfattning – månader och veckor. Känner ni igen det? Vi har under åren märkt att många unga idag har svårt med månaderna. Många har också svårt att visualisera hur många veckor det är till lovet, provet, jul eller vad det är vi talar om. Det är vanligt att inte riktigt kunna rabbla månaderna eller ha en naturlig känsla att skolavslutning är i juni, påsk ofta i april, skolan börjar ca 20 augusti osv.

Och nu talar vi inte bara om barn och unga i stress eller med NPF-diagnoser eller annat som påverkar den kognitiva förmågan. Och med ofta just det här med att organisera och planera. Vi talar om barn och ungdomar i allmänhet. Svårt med tidsuppfattning, ofta i kombination att de inte undervisats i studieteknik, gör det svårt att planera sitt skolarbete, speciellt inför prov.

Svårt med tidsuppfattning – månader och veckor

Klockor finns lite överallt. Vår erfarenhet är att barn & unga ofta har mindre problem med tidsuppskattning i det korta perspektivet, även om det är vanligt också. Vi rekommenderar att arbeta med att visualisera även den större tiden. Hemma, i skolan, på boendet osv. Kan det vara att vi har mer digitalt, till skillnad från förr då man ofta hade en pappersalmanacka i köket och i klassrummet, en fickalmanacka i skolväskan? I årtionden har till exempel scouternas almanacka pedagogiskt lärt generationer av barn årets månader. Nu är det vanligare med digitala todo-appar och kalendrar i telefonen. Ger det en annan, kanske sämre känsla för tid?

Vi kan arbeta medvetet med tidsppfattning

Svårt med tidsuppfattning – månader och veckor, men hur kan vi bygga upp denna förmåga? Kanske genom att visualisera i våra diskussioner med barn och unga, i hem och klassrum, samt i digitala plattformar? Men det får inte bli för mycket, då blir det brus och vardag. Det finns mycket vi kan göra för våra "normalstörda" ungar. De som inte behöver eller kan få speciella verktyg från habiliteringen eller liknande. Visa, öva och visualisera, lär dem använda kalendrar och appar. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull?


Tidigare inlägg om problem med tidsuppfattning på kort sikt, när skolklockor inte fungerar eller visar fel

 

Aggie

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *