Tips och tankar för en inkluderande julavslutning

prestationsprinsens_advent                        img_1714

Så är vi inne i december och snart jullov. Barnen och ungdomarna ser slutet på terminen. De här veckorna är greppbara, Greppbara mentalt, man kan se veckorna framför sig. Men inte alls greppbara, eller hanterbara för alla. Det händer så mycket i slutet på terminer, lucia, prov, avslutning med mera. Det gäller inte bara elever med ADHD, Aspergers, eller släng av. Utan de flesta elever, många är ”bara” är stressade, oroliga…

Det här inlägget presenterar jag i ungefär samma form inför varje terminsslut. För det behövs! Vi glömmer så lätt bort och planerar för genomsnittseleven, som knappt finns…

Förutsägbarhet – Givetvis ska all information om julavslutningen ut i god tid. Gärna med bilder på där ni ska hålla till, skolans aula, skolgården, kyrkan eller vad det nu är. Om ni var där förra året finns det säkert bilder.

Klarspråk och användbar information – Se till att få med svar på alla frågeorden, de går i varandra, men det är bara bra, då får du med det du glömt på ett ställe på ett annat:

När – datum, när man går/åker dit (om gemensamt), när börjar det, hålltider under dagen och när det slutar.

Vad händer – programmet med tider

Vem/vilka – vilka uppträder, vilka sitter med vem, med vilken lärare, med vem går/åker de dit med…

Hur – åker vi dit, hur åker vi hem, förväntas alla göra något (sjunga, bilda ringar, gå fram och hämta diplom….

Varför – för att fira att alla kämpat väl under terminen och nu är det lov!

Hjälp att få koll – Det behövs lite extra information för en del. Och det är inte bara för de oroliga. De behöver mycket detaljer för att inget överraskande ska hända. Men även överaktiva behöver veta mycket för att veta hur länge de ska bita ihop utan att studsa, peta på någon eller helt enkelt börja springa runt. Samma sak med de som har koncentrationssvårigheter. Eller diabetes, för att veta om lunchen är annan tid.

Begränsa intryck – Andra behöver hjälp att skärma av. Kan er klass få sitta längst bak, stå i ena änden av skolgården, sitta längst ut på raden, ja, det bäst är väl att fråga eleven vad som skulle underlätta. Att ha svårt att sortera information är svårt för många, högsensitiva, de på ”spektrumet” dvs. med adhd eller annat AST och många fler!

Reträttplats – Några behöver veta att det finns en nödlösning eller en reträttplats om det blir övermäktigt. Vem säger de till, vart går de, ska de sätta på musik i sin mobil eller börja spela ett spel eller bara blunda eller gå där ifrån…

Ta hjälp – Inkludera familjen, föräldrar/vårdnadshavare vet mycket om sina barns behov. Bjud in dem till samtal eller varför inte till avslutningen om det underlättar för din elev!

Alternativ – Några kommer inte att komma på avslutningen. De tycker det är för rörigt, för långsamt, för mycket intryck eller att det inte är något att fira… Du vet nog om du har en sådan elev. Kan din sista lektion med eleverna och den eleven göras till något extra? En liten mini-avslutning så att även den här eleven får ett avslut på terminen och en start på julen? Bjuda på saft och pepparkaka? Se på film? Eller bara skriva stort att det är sista lektionen och önska alla ett underbart lov och god jul, för en del vill bara att allt ska vara som vanligt…

Hemmasittare – använd all din fantasi och kreativitet (och ta hjälp!) för att locka din elev som har långvarig eller problematisk skolfrånvaro till någon form av avslutning. Att bara komma och fika med dig kanske, för att tala om och visa att hen hör hemma i skolan och är saknad. Kanske terminen kan sluta med att ni planerar för en bra start nästa termin. Eller åk hem med en hälsning från dig, favoritläraren, kamraterna. För vissa kanske ett besök av några favvo-lärare och kompisar kan vara aktuellt. Tala med eleven, förmodligen bäst med text via skype eller sms. Går inte det tala med föräldrarna. Alla vill sluta terminen med att lyckas och något att komma tillbaka till!

Viktigast är att vi talar med dem det berör. Men respekt och tillit. Låt oss tänka till och gå alla olika funktionsuppsättningar till mötes.
För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

logga nätverk (2)

I februari startar våra uppskattade och prisvärda nätvek/kurser 

Problematisk skolfrånvaro och ”hemmasittare”

Fem eftermiddagar, gästföreläsare, kunnig kursledare, erfarenhetsutbyte, mm.
Läs mer och anmälan.

7 KOMMENTARER

7 svar till “Tips och tankar för en inkluderande julavslutning”

  1. Metra skriver:

    Tack för din fantastiska blogg! Här kommer en julklapp som jag tror kan vara till hjälp. För en sak har vi nog alla gemensamt att vi under tuffa omständigheter och många år kommit till insikt om att vi måste vara snäppet klokare än alla andra – därmed bifogar jag en diger vetenskaplig uppsats som kom ut idag och som skrevs på uppdrag av Skolverket.
    http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/2013_03.pdf

  2. RymdMamman skriver:

    Verkar mycket intressant! Bra tips!

  3. RymdMamman skriver:

    Och bra att ta upp det här med avslutningar, något som blivit jobbigare och jobbigare för varje termin. Nuförtiden är sonen glad om han slipper gå, säga hejdå till klassen och lärarna kan man ju faktiskt göra ändå!

    • Ja, det finns många sätt att avrunda terminen på. Men jag tror det är bra om det ändå blir ett symboliskt slut. Även om det bara är att elev och mentor säger ”God Jul ha ett bra lov” till varandra i slutet av sista lektionen!

  4. Reblogga detta på Prestationsprinsen och kommenterade:

    Då är skolornas planering i full fart! Lite tillgänglighetstips från Prestationsprinsen:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *