Temat för 2017 års temadag var den stora palett av riskfaktorer som kan orsaka skolfrånvaro och komplicera återgång och att komma ikapp – särbegåvning, neuropsykiatriska och autismspektrumtillstånd, medicinska sjukdomar, problem hemma och mycket mer. Noggrann kartläggning är A och O för fungerande lösningar. Då gäller det att hitta de relevanta risk- och skyddsfaktorerna!
Två utredningar ett samtal
Regeringens särskilda utredare, Malin Gren-Landell gästade oss och berättar om utredningen ”Att vända frånvaro till närvaro” – en utredning om problematisk elevfrånvaro som i januari 2017 kom med betänkandet Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera. Aggie Öhman, redovisar rapporten och den SIFO-undersökning som ligger till grund för rapporten Skolans tomma stolar. Malin och Aggie möttes i ett samtal om vad som behövs framåt för alla elever med problematisk skolfrånvaro.
Drabbade elevgrupper
Vi lyfta därför ”orsaker” till frånvaro på ett annat. I första hand behöver skolan utvecklas, men flera elevgrupper är överrepresenterade. Vi bjöd in grupper/intresseorganisationer med helt olika erfarenheter av skolproblem och frånvaro för att hitta gemensamma och särskiljande faktorer.
Och inte minst – presenteras lösningar! Inbjudna var:
- Mona Liljedal, Filurum (särbegåvade)
- Björn Olsson, Barncancerfonden
- Agneta Söder, Autism & Aspergerförbundet
- Marie Holst, Ersta Vändpunkt (familjer med missbruk)
Föräldrar och elever
Även detta år kom föräldrar och elever till tals, det som gjorde Temadagen om problematisk skolfrånvaro så unik på den tiden. Nu tack och lov ganska vanligt! Matthias Rowe samtalar med en pappa om hans sons skolfrånvaro och med två ungdomar om deras skolgång. Så här var det för oss, detta hade vi velat slippa, det här hade hjälpt och mycket mer.
Skolans roll
Dagen knyts ihop av Ulrika Jonson, specialpedagog på skola och Helena Wallberg, frilansande specialpedagog och författare till en rad böcker om formativ bedömning och betygsättning. De talar om hur man kan arbeta i ett elevhälsoteam och en skola, som kan ta hänsyn till olika behov hos eleverna och samtidigt behålla ett konsekvent arbetssätt. Hur man kan stötta lärarna i att utveckla sin undervisning, anpassa och ge särskilt stöd.
Tillbaka till sidan Temadagen om problematisk skolfrånvaro
