Tips för bättre fungerande jul och lov

Tips för bättre fungerande jul och lov

Jullov! 11 tips för bättre fungerande jul och lov. Det är lätt att halka ur rutinerna då det är lov. De yngre barnen har kanske fritids eller går kvar på dagis, men allt skakas om. Det blir någon extra dag ledigt. Mörkret och kanske rusket, tär på orken. Några har […]

Läs mer
Reflektion över Moderaternas program för skolan

Reflektion över Moderaternas program för skolan

Reflektion över Moderaternas program för skolan. Häromdagen skrev Moderaternas Ulf Kristersson och Kristina Axén Ohlin debattartikeln ”Inga barn ska lämnas efter”. Moderaterna vill bli Sveriges ledande skolparti. Sverige behöver onekligen ett parti som driver skolfrågorna tydligt med hög ambition. Är Moderaterna på gång? Vi håller med om en hel del […]

Läs mer

En Lucia som funkar för fler

En Lucia som funkar för fler. Snart är det dags, Lucia. Beroende på ålder så firas lucia på olika sätt i gymnasiet, skolan och förskolan. Och det är viktigt att vi kommer ihåg att olika behandling, bemötande och uppgifter är det enda rättvisa och inkluderande sättet att bemöta barn och […]

Läs mer
Kommunerna nedskärningar sätter resursskolorna i kris. Och deras elever!

Kommunerna nedskärningar sätter resursskolorna i kris. Och deras elever!

Kommunerna nedskärningar sätter resursskolorna i kris. Och deras elever. Det går en besparingsvåg genom Sverige. Många kommuner och skolan får dra sitt strå till stacken. En måste göra besparingar över alla förvaltningar för att pengarna är slut. En annan för att skatten ska hållas nere. Det här är en film […]

Läs mer
UR ger Limboland, om att leva med en NPF-diagnos

UR ger Limboland, om att leva med en NPF-diagnos

Limboland, att leva med NPF-diagnos. Så heter en ny serie från Utbildningsradion. Vi var på releasefesten.  Vi såg första avsnittet och såg början på en serie om tre familjer som möter utmaningar inte alla känner igen eller är vana vid. Och som samtidigt många familjer i Sverige känner väl igen […]

Läs mer
Lågaffektivt bemötande eller säga ifrån – är det en motsättning?

Lågaffektivt bemötande eller säga ifrån – är det en motsättning?

Lågaffektivt bemötande eller säga ifrån – är det en motsättning? Det pågår en mycket polariserad skoldebatt, man är för den ena eller mot det andra. Svart eller vitt, snabbat beslut. Det där med orsaksanalys och konsekvensanalys skippar man. Det blir lite för jobbigt för både debattörer och lyssnare, läsare, tittare. […]

Läs mer
Fem tips om hur skolhuvudman kan stötta skolor i arbetet med skolfrånvaro

Fem tips om hur skolhuvudman kan stötta skolor i arbetet med skolfrånvaro

Detta inlägg handlar övergripande om hur skolhuvudman kan stötta skolor i arbetet med skolfrånvaro. Det mest grundläggande är att ha ett gemensamt synsätt och arbetssätt om alla accepterat och följer. Sen, att ha tydliga rutiner dokumenterade är en förutsättning för att kunna sätta in nya i arbetet, visa då man […]

Läs mer
Problematisk skolfrånvaro är ett problem!

Problematisk skolfrånvaro är ett problem!

Skolfrånvaro och att elever blir så kallade hemmasittare är ett problem! Vi måste våga säga ordet problem. Att vi inte vet hur många elever som har en problematisk skolfrånvaro och hur många som är hemmasittare är ett problem. Att det verkar vara närmare en hel årskull är minst sagt ett […]

Läs mer