Den nationella omfattningen av skolfrånvaro

Den nationella omfattningen av skolfrånvaro. Ja, vem vet. Som vi så ofta, i så många år har påpekat så måste skolfrånvaro in i skoldebatten. Ja, visst talas det om hemmasittare, men varje person som använder begreppet menar olika saker. Ja, visst samlar skolor in närvarodata idag på ett helt annat sätt än för bara fem år sen. Ja, visst börjar huvudmännen vakna till och samla in och analysera på ett allt bättre sätt.

Men, det görs i varierande grad och med varierande kvalitet. Även här är skolan ytterst olikvärdig och olika bra!

Den nationella omfattningen av skolfrånvaro

Regelbunden insamling och analys av nationell statistik skulle göra stor skillnad. Varför? Se här: (videon är ca 3 min 30 sek)

Siffrorna i videon bygger på Skolverkets kartläggning av skolfrånvaro, 2021

Poänger

  • SkolfrÃ¥nvaron är omfattande och oroväckande hög hos alldeles för mÃ¥nga elever
  • ÄndÃ¥ finns ett stort mörkertal eftersom alla skolor har olika sätt att samla in och mäta, pÃ¥ mÃ¥nga lektioner rapporteras inte närvaro, mÃ¥nga elever gÃ¥r under radarn.
  • Om vi fÃ¥r regelbunden insamling av nationell statistik kommer det att etableras ett enhetligt sätt att mäta, registrera och lagra data som för med sig mer tillförlitlig och jämförbar statistik.
  • Det talas för mycket om ogiltig frÃ¥nvaro
  • Det talas för mycket om sÃ¥ kallade hemmasittare, eller i alla fall pÃ¥ bekostnad för andra typer av problematisk skolfrÃ¥nvaro

och mycket mer!

Mer läsning

Bloggpost om