Aggie Öhmans nya bok, en handbok för kunskap, bättre förståelse och arbete med skolfrånvaro och skolnärvaro. Boken bygger på PRINSmodellen och är utgiven på Gothia Kompetens.

Skolfrånvaro är en av skolans största utmaningar. Den här praktiska handboken presenterar ett systematiskt och datadrivet arbetssätt för ökad närvaro. Den är skriven för alla som möter skolfrånvaro, såväl skolpersonal och skolledare som beslutsfattare
Boken presenterar PRINSmodellen som med stöd i forskning och beprövad erfarenhet inte bara adresserar skolfrånvaro utan också tydligt kopplar insatser till de specifika orsakerna bakom varje enskilt frånvarofall. Modellen erbjuder en gemensam grundsyn kallad grundbultar och ett strukturerat arbetssätt i fem steg: att identifiera och utreda frånvaro, utforma handlingsplaner, genomföra insatser och följa upp resultaten. I boken får du bland annat:
- kunskap och verktyg för att hantera all sorts skolfrånvaro
- redskap för att analysera, förebygga och åtgärda orsaker på individ-, grupp- och organisationsnivå
- strategier för att skapa hållbara arbetssätt och stärka samverkan inom skolan, men också mellan skola, familj och andra aktörer.
Boken är pedagogiskt upplagd så att du kan läsa den från pärm till pärm eller slå upp specifika delar för att direkt hitta det du behöver just nu. Med boken som stöd kan all din erfarenhet, kunskap och professionalitet ännu bättre bidra till att förebygga och effektivt hantera skolfrånvaro – alltid med ökad närvaro som övergripande mål .
Aggie Öhman är civilekonom, skolutvecklare och engagerad debattör med spetskompetens inom skolfrånvaro. Hon är grundare av Prestationsprinsen som började som en blogg och i dag är både en ideell förening och en konsultverksamhet. Med sin egenutvecklade Prinsmodell stödjer hon kommuner och skolor i hela Sverige att utveckla sitt arbete med skolnärvaro.