Vår grundare, Aggie Öhman, intervjuas av Special Nest om skolfrånvaro och nya boken: Skolfrånvaro och skolnärvaro, en handbok.
Om PRINSmodellen, skolfrånvaro, boken, situationen i Sverige och mycket mer.
Artikeln ligger innanför betalvägg.
Här länkar vi till inslag i media eller annat där vi nämns, syns eller poppar upp på annat sätt. Ibland länkar till något innanför betalvägg för vi vill gärna visa var vi synts. Du kan hitta fler panelsamtal, seminarier med mera som vi gjort och deltagit i under Videor med och av oss.
Vår grundare, Aggie Öhman, intervjuas av Special Nest om skolfrånvaro och nya boken: Skolfrånvaro och skolnärvaro, en handbok.
Om PRINSmodellen, skolfrånvaro, boken, situationen i Sverige och mycket mer.
Artikeln ligger innanför betalvägg.
Vi talar om hur ett land med skolplikt kan acceptera så stor skolfrånvaro. Skolverkets undersökning HT 2023 visade att skolfrånvaron var 15-29 % för 15% av eleverna i förskoleklass och grundskolan.
Vad beror frånvaron på och hur få tillbaka eleverna till skolan?
Vår Aggie har skrivit en ny bok. Hon hoppas att boken ska bli en handbok i ordets rätta betydelse. En bok alla som arbetar med eller kommer i kontakt med skolfrånvaro kan hålla i handen och få stöd i jobbvardagen. Boken bygger på PRINSmodellen som ger en lättanvänd kunskapsgrund: Grundbultarna och ett Strukturerat arbetssätt i fem steg.
Vårt arbete med skolnärvaro uppmärksammas i Grundskoletidningen som ges ut av Gothia Kompetens – Skola. De har tema ”Locka till närvaro”.
Vår grundare Aggie Öhman blev intervjuad före sommaren, så vi hade nästan glömt bort det. Inget diskret foto, men så är hon ju en pionjär och stark röst vad gäller skolfrånvaro
Seminarium den 26 april 2023 om den problematiska skolsituationen för barn med NPF (tex autism och adhd), men också vägar vidare.
Forskare, skolledare, elever, föräldrar, och politiker deltar.
Arrangerat av Föräldranätverket Rätten till utbildning tillsammans med Moderaterna och Miljöpartiet.
Modererat av Aggie Öhman, Prestationsprinsen
Den 21 mars 2023 bjöd Friskolornas riksförbund, numera Almega utbildning, in till ett frukostseminarium om problematisk skolfrånvaro. Även om de valde att kalla det Hur vinner vi tillbaka hemmasittarna. Vår Aggie var på plats och försökte bredda och reda ut situationen kring skolfrånvaro i våra skolor.
Länk till video där Aggie Öhman börjar tala
(aggie talar ca 6 min, seminariet är ca 1 timma)
Skolan är inte likvärdig. Hur vi klarar skolan beror på vilken skola vi går i. Så får det inte vara. Så ska det inte vara! Indirekt ställs elevgrupp mot elevgrupp.
Alla barn har sin rätt till utbildning. Läs denna viktiga artikel, där vår Aggie blir intervjuad, liksom Christian Wettergren och Petra Krantz Lindgren från föräldranätverket Rätten till utbildning. Beata Konar skriver i nyhetsmagasinet Fokus
Under rubriken Det krävs nationella insatser för ökad närvaro i skolan skrev vi tillsamman med Stadsmissionens skolstiftelse, Jerringfonden och Magelungen i Dagens Samhälle den 22 augusti 2022. Vi uppmanade samtliga partier att göra en blocköverskridande överenskommelse om arbetet med närvaro i skolan. Det behövs;
Vår Aggie skrev 5 oktober 2021 en essä i Tidskriften Kvartal
med anledning av Skolverkets rapport över elevfrånvaron
i Sverige. Det är skrämmande siffror, närmare 160 000 av
våra en miljon grundskole-elever har en problematisk
skolfrånvaro. Under pandemin en kvarts miljon. 13 000 elever
är borta mer än halva skoltiden, ungefär lika många vare sig
pandemin eller inte. Det är mycket i ett internationellt
perspektiv, men framförallt är det många ungar som inte får
sin rätt till utbildning. Ingen politiker har reagerat. Ingen
media mer än Kvartal tar upp det. Skolverket har bara smugit
upp den på sin sajt, ingen pressrelease, ingen nyhet.
Skolverket har fått i uppdrag att under året undersöka möjligheterna och konsekvenserna av nationell statistik över skolfrånvaro. Regeringen och Vänsterpartiet var emot detta. Vi vill veta mer om varför. Vi skriver debattartikel tillsammans med Malin Gren Landell (regeringens tidigare utredare), Funktionsrätt Sverige, Riksförbundet för Social och Mental Hälsa, samt flera kommuner. Vi ger goda skäl till varför nationell statistik behövs!
Artikel i Dagens Samhälle med anledning av regeringens förslag att examensordningen för lärare ska ändras så att studenternas kompetens i fråga om neuropsykiatriska svårigheter säkerställs. Det avslöjar ett synsätt som riskerar att särbehandla elever med NPF och cementera synen på eleven som problem och svårighet. Skriven tillsammans med Helena Wallberg.
Artikel i Svenska Dagbladet om behovet av regelbunden nationell statistik över skolfrånvaro. Skriven tillsammans med Friskolornas riksförbund, SKL och regeringens tidigare utredare av frånvaro Malin Gren Landell.
Vi skriver i Dagens Samhälle, tillsammans med regeringens tidigare utredare av skolfrånvaro, Malin Gren Landell. Vi ifrågasätter Skolverkets inställning att det inte behövs regelbunden nationell statistik över skolfrånvaro.
Vår debattartikel Frånvarande elever går under samhällets radar
Skolverkets replik Bakom varje tom skolbänk en unik problematik
Vår slutreplik Systemfel att elevers frånvaro inte upptäcks
Vi skriver i Svenska Dagbladet för att påverka riksdagspolitiker och remissinstanser under remisstiden för SOU2016:94 Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera. Staten bör ha bättre koll på frånvaron i skolan
Skriven tillsammans med regeringens tidigare utredare av skolfrånvaro Malin Gren Landell, Inger Ashing, då nationell samordnare för unga som varken arbetar eller studerar, med flera. Vi fick positiv respons från både SKR och Friskolornas riksförbund.
Skriven med anledning av vår delrapport om Skolfrånvaro i Almedalen 2016 Alarmerande många elever borta från skolan
Skriven med Nima Sanandaji, tekn dr och författare, samt Lena Höök, då hållbarhetschef på Skandia.
I samband med att vi släppte vår delrapport ”Visst svinn får man räkna med”till rapporten Skolans tomma stolar gjorde SVT Rapport ett inslag om oss och rapporten.
När rapporten kom blev den mycket uppmärksammad, många tidningar och medier skrev om den bl.a. tack vare att TT hade en notis. Sveriges Radio hade flera inslag när själva rapporten kom. Här med vår grundare och rapportförfattare Aggie Öhman i P1 Morgon.
Aggie med Lisa Norming, Kunskapsskolans resursskola, pratade skolfrånvaro och design for all med Louise Lindqvist Sassene i september 2022. Hur blir man bättre på att bemöta barn & unga och hantera skolfrånvaro? Vad är skillnaden mellan Design for all och att NPF-säkra? Vad kan man göra med befintlig fysisk skolmiljö?
Frilansjournalist Beata Konar skrev i Special Nest om boken Prestationsprinsen, för alla som möter barn &unga som tänker, känner och gör annorlunda. Författare är vår grundare Aggie Öhman.
Länk till Special Nest (låst)
Länk till Beata Konar productions
Aggie om boken Prestationsprinsen i Familjebalanspodden. Hon blir intervjuad av Annkatrin Norelius i samband med att boken kom november 2020.
Aggie blir intervjuad av Familjebalanspodden om sitt målmedvetna arbete med skolfrånvaro under tio år.
Reportage i nättidningen Special Nest med Aggie om våra föräldrakvällar