PRINSmodellen för bättre arbete med skolfrånvaro. En modell som kan stötta, från enskild lärare, socialsekreterare, psykolog till ytterst ansvariga, till exempel utbildningsnämnd eller styrelse. I det dagliga arbetet på skolor och socialtjänst är det främst Grundbultarna och det Strukturerade arbetssättet som är aktuellt. Det är också de delar vi koncentrerar oss på i vår kurs om strukturerat arbete med skolfrånvaro.

PRINS står för PResent IN School.

PRINSmodellen bygger på forskning, andras och vår beprövade erfarenhet. Den består av ett antal byggstenar bland annat:

Grundbultar

PRINSmodellens grundbultar, lägger just grunden, för en gemensam forskningsbaserad kunskap och ett gemensamt sätt att se på, tala om och hantera skolfrånvaro. I modellen har varje grundbult en tydlig illustration och namn.

Vi minns lätt bilder och ord är viktiga, så illustrationerna har tydliga namn som är lätta att komma ihåg. De blir självklara bilder, bokstavligen och bildligt, att arbeta, utifrån. Modellen har stort fokus på att arbeta proaktivt, datadrivet, använda sitt systemstöd och digitala lösningar.

Strukturerat arbetssätt

PRINSmodellen har ett tydligt strukturerat arbetssätt. Flödet går från att tidigt identifiera skolfrånvaro med hjälp av objektiva data och fakta, via en utredning baserad på forskning och erfarenhet om just skolfrånvaro, till en handlingsplan för ökad närvaro.

Varje fas har sina rutiner, checklistor och tips. Det finns en röd tråd i arbetet som ökar chansen till fungerande insatser. Insatser som ökar skolnärvaron.

Utveckla nytt arbetssätt

PRINSmodellen har en genomtänkt förändringsmodell eller projektmodell som kan stötta våra kunder i att utveckla arbetssätt med skolfrånvaron som består över tid. Och modellen har ett annorlunda upplägg för att lyckas med den svåra, det vi ofta kallar implementering. Den börjar nämligen dag ett.

Förvaltning

Ofta när nya arbetssätt (som för ofta egentligen bara är ny dokumentation) tas fram, faller de i glömska eller efterlevs inte efter ett tag. Arbetssättet var aldrig accepterat, ny personal kommer till, det handlar om personer i stället för roller. För att det ska fungera krävs definierade roller (i motsats till eldsjäl), forum, rutiner, digitalt stöd och mätpunkter. Det har PRINSmodellen.

Bakgrund och upphovsman

För något år sedan konkretiserade Aggie sitt arbete med skolfrånvaro i PRINS-modellen. Hon kände ett behov av att dels konkretisera sina tankar tydligare, dels att tydligare äga sina idéer. Idéer som spreds och användes över landet .

PRINSmodellen för bättre arbete med skolfrånvaro

PRINSmodellens uppskattas i skolor och hos huvudmän allt eftersom skolpersonal och ledningar tar del av den via kurser, föreläsningar, workshoppar och utvecklingsarbete. Grundbultarna, Omfattningstriangeln, Skoltyperna, Analysblomman, Allvarlighetsbollarna, Frånvaropyramiden är uppskattade för sin enkelhet och användbarhet. Modellens grundbultar och strukturerade, datadrivna arbetssätt och idéer om roller och forum används som de är, i delar eller modifierat.

Internationellt

2022 var ett spännande år. På våren fick Aggie tillfälle att presentera PRINSmodellen i ett webinarium för IFIP (International Forums of Inclusion Practioners). Spännande att få kommentarer och tankar från hela världen. I oktober blev Aggie accepterad talare på INSA:s årliga konferens (International Network for School Attendance, där Aggie var aktiv under 2020-2022, numera medlem). Det blev många positiva kommentarer när PRINSmodellen presenterades och det knöts flera kontakter med forskare och ”practioners”.

Vill du veta mer om PRINSmodellen?

Då kan du läsa mer om modellen i Skolfrånvaro och skolnärvaro – en handbok. På Gothia Kompetens kan du läsa mer om boken och en intervju med Aggie Öhman. Vill du veta mer eller är nyfiken hur PRINSmodellen kan öka närvaron i din verksamhet tar du kontakt med oss via