Kurs i att arbeta med skolfrånvaro på ett strukturerat sätt. Individen är viktig, men det gäller att arbeta systematiskt så att inte varje fall och dess insatser blir unika. Det finns goda möjligheter till det med rätt övergripande arbetssätt!

Kurs i att arbeta strukturerat med
skolfrånvaro. Den riktar sig främst till
grundskolan och gymnasiet.

Vi genomför även om få deltagare, det brukar
bara uppskattas att Aggie kan ge mer tid till
just dina funderingar.

Deltagare och målgrupp

Kursen vänder sig till alla som möter barn och unga med problematisk skolfrånvaro i ert arbete. Deltagarna är ofta specialpedagoger, pedagoger, skolledare, kuratorer, skolpsykologer, SYV, familjebehandlare, annan personal på socialtjänst, elevstöd, skolstöd, mobila team, fältassistenter, fritidsledare, vårdpersonal t.ex. från BUP, ungdomsmottagning med flera.

Del i tidiga samordnade insatser

Vi har tagit fram (prestations)PRINS-modellen som stöttar för tidiga, relevanta och samordnade insatser. Den kan kombineras med andra arbetssätt, modeller och rutiner. Den har ett starkt fokus på att främja närvaro och tidigt identifiera, inte låta elever gå under radarn. Samtidigt tar vi upp hur man kan bryta frånvaro, även i de allra svåraste fallen.

Minskad psykisk ohälsa

Skolfrånvaro orsakas av och orsakar psykisk ohälsa. Så gott som alla kommuner och fristående huvudmän har mål att öka den psykiska hälsan bland barn och unga. Ett strukturerat arbete med problematisk skolfrånvaro kan vara en avgörande del i att nå de målen.

Kurs i att arbeta med skolfrånvaro

  • Kursen består av fyra tillfällen . Genom att ha flera tillfällen ger vi er möjlighet att testa det ni tagit till er. Nästa gång diskuterar vi vad som funkade och inte, och försöker förstå varför.
  • Efter varje tillfälle har vi en hel timme till erfarenhetsutbyte. Boka in även den timmen! Vi vet att ni alla har ont om tid, därför har vi detta upplägg.
  • Aggie Öhman, vår egen expert, är kursledare. Mer om Aggie nedan.
  • Kursen bygger på (Prestations)PRINSmodellen för ett strukturerat arbete med skolfrånvaro och hemmasittande elever. Modellen bygger på forskning och goda exempel och kan kombineras med andra modeller, rutiner och arbetssätt.

Innehåll

1 – Introduktion och identifiera frånvaro

Introduktion. Ni får berätta lite om vilka ni är, era verksamheter och vi lär känna varandra. Vi går igenom PRINSmodellen för strukturerat arbete med skolfrånvaro. Vi tittar på vad som behöver vara på plats för att tidigt identifiera problematisk skolfrånvaro. Dessutom tittar vi på framgångsfaktorer för en bra kartläggning, bland annat risk- och skyddsfaktorer

2 – Utreda frånvaro

Enligt skollagen ska vi utreda frånvaro om den är upprepad eller långvarig. Hur gör vi det på ett bra sätt så att insatserna verkligen gynnar just det aktuella frånvarofallet. I kartläggningens har vi identifierat problem, behov och brister hos oss i skolan och knutna till eleven. Sedan gör vi en analys av detta, för att hittar insatser som verkligen kopplar till dessa behov och brister.

3 – Insatser för att främja närvaro och bryta hemmasittande, samt samverkan

Kort om vad som är viktigt i att främja just skolfrånvaro. Men fokus denna gång är hur vi konkret utformar insatser som förebygger och kan bryta problematisk skolfrånvaro och hemmasittande. Vi går igenom hur de kan beskrivas för bli mer användbara, gå enklare att följa upp och kan bli ett stöd, snarare än ”administration”. Vi tittar också på hur vi kan få till bra förutsättningar för samverkan med hem och andra verksamheter är en framgångsfaktor i att bryta frånvaro.

4 – Följa upp arbete med skolfrånvaro

En bra uppföljning ger oss underlag för att ta bättre grundade beslut om pågående insats. Vad ska justeras, vad ska bort, vad ska vi göra mer av? Så utvärdering och uppföljning är inte något som ska ske på sittande möte efter en tids insatser. Innan vi gör en uppföljning, måste vi planera redan vid val av insatser hur utvärderingen ska gå till. Därför talar vi både om vad och hur vi kan få till en bra uppföljning.

Så välkomna till en förhoppningsvis givande kurs i att arbeta med skolfrånvaro. Det tycker i alla fall våra tidigare deltagare.

Lite fakta om kursen

Nästa omgång startar i september 2022.

Var: Zoom
Datum: Hösten 2022: 13/9, 13/10, 9/11, 1/12
Tid: kl 14 – 17.30, föreläsning och övningar till 16.30. Diskussion och erfarenhetsutbyte till 17.30
Kostnad: 3 850 kr exkl. moms, 2 900 kr om anmälan före 1 september.
Frågor och funderingar: info [at]prestationsprinsen.se eller o7o5 538 548
Kursledare: Aggie Öhman (Aggie på Linkedin), författare till Skolans tomma stolar och boken Prestationsprinsen med lång erfarenhet av utbildning och verksamhetsutveckling kring skolfrånvaro.

Anmälan till kursen