Kurs i att arbeta strukturerat med skolfrånvaro. Varje frånvarofall är unikt. Med god kunskap om just skolfrånvaro och konsekvent arbetssätt behöver varken arbetet eller lösningarna bli unika. Det handlar om ett strukturerat och datadrivet arbetssätt, från tidig identifiering, via utredning och insatser, till uppföljning. Detta är PRINS-modellen.

Deltagare och målgrupp
Kursen vänder sig till alla som möter barn och unga med problematisk skolfrånvaro i ert arbete. Deltagarna är ofta skolsociala team, specialpedagoger, pedagoger, skolledare, kuratorer, skolpsykologer, SYV, familjebehandlare, annan personal på socialtjänst, elevstöd, skolstöd, mobila team, fältassistenter, fritidsledare, vårdpersonal t.ex. från första lingjen, BUP, ungdomsmottagning med flera.
Del i tidiga samordnade insatser
PRINS-modellen stöttar för tidiga, snabba, relevanta och samordnade insatser. Den kan kombineras med andra arbetssätt, modeller och rutiner. Den har ett starkt fokus på att främja närvaro och tidigt identifiera, inte låta elever gå under radarn. Samtidigt tar vi upp hur man kan bryta frånvaro, även i de allra svåraste fallen.
Minskad psykisk ohälsa
Skolfrånvaro orsakas av och orsakar psykisk ohälsa. Så gott som alla kommuner och fristående huvudmän har mål att öka den psykiska hälsan bland barn och unga. Ett strukturerat arbete med problematisk skolfrånvaro kan vara en avgörande del i att nå de målen.
Kurs i att arbeta med skolfrånvaro
- Kursen består av fyra tillfällen . Genom att ha flera tillfällen ger vi er möjlighet att testa det ni tagit till er. Nästa gång diskuterar vi vad som funkade och inte, och försöker förstå varför.
- Vi har gott om tid till erfarenhetsutbyte.
- Aggie Öhman, vår egen expert, är kursledare. Mer om Aggie nedan.
- Kursen bygger på PRINSmodellen för ett strukturerat arbete med skolfrånvaro och hemmasittande elever. Den bygger på forskning, goda exempel och kan kombineras med andra modeller, rutiner och arbetssätt.
Innehåll
1 – Introduktion och identifiera frånvaro
Introduktion. Ni får berätta om vilka ni är, era verksamheter och vi lär känna varandra. Vi går igenom PRINSmodellen för strukturerat arbete med skolfrånvaro. Vi tittar på vad som behöver vara på plats för att tidigt identifiera problematisk skolfrånvaro. Dessutom tittar vi på framgångsfaktorer för en bra kartläggning, bland annat risk- och skyddsfaktorer
2 – Utreda frånvaro
Enligt skollagen ska vi utreda frånvaro om den är upprepad eller långvarig. I PRINSmodellen arbetar vi i stället proaktivt och agerar långt innan den är upprepad eller långvarig. Vi ser på hur vi kan göra det så att insatserna blir mer relevanta för det aktuella frånvarofallet. I kartläggningen har vi identifierat riskfaktorer, orsaker och skyddsfaktorer i skolan och hos eleven. Kartläggningen analyseras för att hitta relevanta och effektiva insatser.
3 – Insatser för att främja närvaro och bryta hemmasittande, samt samverkan
Fokus denna gång är hur vi konkret utformar insatser som förebygger och kan bryta problematisk skolfrånvaro och hemmasittande. Vi går igenom hur de kan beskrivas för att bli mer användbara, gå att följa upp och kan bli ett stöd, snarare än ”administration”.
4 – Följa upp arbete med skolfrånvaro
En bra uppföljning ger oss underlag för att ta bättre grundade beslut om pågående insats. Vad ska justeras, vad ska bort, vad ska vi göra mer av? Så utvärdering och uppföljning är inte något som ska ske på sittande möte efter en tids insatser. Innan vi gör en uppföljning, måste vi planera redan vid val av insatser hur utvärderingen ska gå till. Därför talar vi både om vad och hur vi kan få till en bra uppföljning.
Välkomna till en förhoppningsvis givande kurs i att arbeta med skolfrånvaro. Det tycker i alla fall våra tidigare deltagare.
Lite fakta om kursen
Vi genomför kurserna även om relativt få deltagare, men förbehåller oss rätten att ställa in om allt för få deltagare.
Terminskurs
Var: Zoom
Datum:
3/3*, 12/3*, 2/4 och 28/4 + uppföljande handledning en timme per verksamhet
Tid : kl 13.30 – 17
Vi ställer in om få deltagare. Vi komma att dela upp i två kurser om många anmälningar.
Kostnad terminskurs: 3 850 kr exklusive moms.
Frågor och funderingar: info [at]prestationsprinsen.se eller o7o5 538 548
Kursledare: Aggie Öhman (Aggie på Linkedin), författare till Skolfrånvaro och skolnärvaro – en handbok som kommer i mitten av mars, Skolans tomma stolar, boken Prestationsprinsen och med lång erfarenhet av utbildning och verksamhetsutveckling kring skolfrånvaro. Aggie har också utvecklat PRINS-modellen.
* Datumen sattes sent i år, vi kommer att ge alternativa datum med kortare digital träff om du inte kan alla datum.