Betygsdebatt utan att någon nämner att killarna missgynnas i förhållande till tjejerna.
En liten TT-notis tar upp problemet att killarna missgynnas allt mer i betygssättningen. En del av pojkkrisen. Skillnaderna mellan flickornas och pojkarnas betyg i förhållande till resultaten på de nationella proven fortsätter att öka. Tjejerna gynnas betydligt mer och oftare än pojkarna…
I genomsnitt är det 67 procent fler flickor som får MVG i sitt slutbetyg i årskurs nio än vad de hade på provet, enligt statistik från Skolverket som Lärarnas tidning sammanställt.
För pojkarna ligger den siffran på 42 procent, en skillnad på 25 procentenheter. Det är 8 procentenheter mer än skillnaden vid förra årets prov och slutbetyg.
TT
Men detta ger inga rubriker. Detta talar inte lärarnas fackförbund om. Detta upprör tydligen inga lärare. Det är få som uppmärksammar. Notisen lyfts in som den är i DN, men jag hittar ingenting i de andra tidningarna.
Det är förstås inget bra alls att det är så stora avvikelser mellan betyg och nationella prov. Det har jag redan skrivit massor om. Men om det nu avviker, så borde i alla fall vara könsneutralt. Vi kvoterar alltså in flickor på pojkars bekostnad på eftertraktade utbildningar. Oj, vilka rubriker om det hade varit omvänd situation!
Lärarnas Nyheter skriver att Wolfgang Dietrich,undervisningsråd på Skolverkets enhet för prov och bedömning, är förvånad över deras resultat. Det blir jag förvånad över, för det verkade han vara redan i februari då tidningen visade liknande, men lite mindre alarmerande siffror. Då sa han att lärarna påverkas av kriterier som inte står i kursplanen.Det kan handla om att flickorna hanterar sin studiesituation på ett bättre sätt. De gör sina uppgifter i tid, följer instruktioner och har rent allmänt ett bättre uppträdande, sa han. Han tog bestämt avstånd ifrån att lärare använder sig av mål som inte står i betygskriterierna.
Han borde väl ha följt detta noggrant efter de siffrorna och uttalandet?
Lämna ett svar