Tips till skolpersonal, om att förbereda förändringar i skolan. Brev inför terminsstarten.

Häromdagen fick Drottningen ett mejl av Prestationsprinsens skola och rektor om förändringar i personalen. För Prestationsprinsen innebär terminsstarten två nya lärare och en tredje som är ny på högstadiet, men som han inte kommer att ha. Han möter alla tre, eftersom skolan är liten.

De hade fått information att förändringarna skulle ske redan i december. Mejlet har fyra bilagor. En bilaga för varje ny lärare, med foto, där läraren berättar vilka ämnen den ska ha, sina förväntningar och lite om sig själv. Den fjärde bilagan är ett tydligt schema för första dagen, men tider, platser och vilka lärare som är med.

Första dagen har de vanliga lektionerna ställts in på förmiddagen, istället så kommer de nya lärarna att presenteras, av den personal som eleverna redan känner väl, för respektive klass. Sen kommer de nya att få presentera sig och förhoppningsvis blir det en pratstund. De tre lärarna har fått en elevgenomgång så de känner till respektive elevs behov och förutsättningar.

I mejlet finns också en hänvisning till skolans intranät, där klassens schema finns. Det har blivit några små förändringar pga. förändringarna med de nya lärarna. Men det går de igenom med respektive elev första dagen, så det gäller inte förrän andra dagen i skolan.

Drottningen tänker på alla överraskningar som dykt upp vid terminsstarter genom åren. Det här är väl egentligen inte så svårt? Det måste väl vara trevligt och underlätta för många barn att få veta lite mer än att Anna Karlsson slutar och Conny Lindström kommer istället att ha matten. Han har jobbat på Lundskolan innan, har en hund och gillar att laga mat. Man behöver verkligen inte ha en diagnos för att vara lugnare första dagen med lite mer information och tid till att lära känna varandra.

Drottningen känner att hon kommer att tryggt skicka iväg Prestationsprinsen till skolan på torsdag. Det har inte varit så alla terminsstarter. Den här skolan förstår och förmår. Det är en liten friskola, en resursskola, som hjälpt Prestationsprinsen tillbaka efter den kommunala skolans (skolornas) katastrofala hantering av hans problem och fantastiska förmågor. Men det har tagit flera år.

Elever med Asperger syndrom (och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) behöver mycket struktur och förutsägbarhet. De behöver ofta ställtid och gott om tid för återhämtning. Allt som avviker från vardagen behöver förberedas och informeras om, men inte så mycket att barnet eller ungdomen blir nervös och inte tror sig klara av det hela. En svår balansgång. Här har skolan gett en hel del information, som Drottningen och Prestationsprinsen kan välja hur detaljerat de vill gå igenom.

Struktur, förutsägbarhet, ställtid, reträttplatser och tillit nägra viktiga grundstenar för en inkluderande terminsstart och skola. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

0 KOMMENTARER

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *