Dåliga skolresultat och ofullständiga betyg i åk9 är livsfarligt! Klok polismästare i Malmö lyfter fram viktiga aspekter..
Ulf Sempert uttalar sig i Dagens Nyheter 3/2 apropå våldet i Malmö. Han konstaterar att ”Skolan är viktigare än polisen”. Han verkar klok. Malmös kommunalråd för skolfrågor, Katrin Stjernfeldt Jammeh, berättar i samma artikel att i Malmös skolor lämnar mer än hälften av eleverna nian utan behörighet till gymnasiet, någon skola 70% (!).
Det finns belagt i många forskningsprojekt att dåliga skolresultat och ofullständiga betyg från årskurs 9 får konsekvenser senare i livet.Det kan vara psykosociala problem som psykisk ohälsa och kriminalitet, men också socioekonomiska problem som svårigheter i att försörja sig. Det kan man bland annat läsa om i Socialstyrelsens socialrapport 2010 kapitel 7 ”Skolbetyg, utbildning och risker för ogynnsam utveckling hos barn”.
Där konstaterar man att låga eller ofullständiga betyg från årskurs 9 den starkaste riskfaktorn för framtida psykosociala problem. Omvänt var frånvaron av ”skolmisslyckande” den starkaste skyddande faktorn.
I sammanfattningen går att läsa:
Låga eller ofullständiga betyg är exempelvis 5–6 gånger vanligare bland barn till ej facklärda arbetare jämfört med barn till högre tjänstemän. Oavsett uppväxtbakgrund är låga eller ofullständiga betyg vanligare bland pojkar än bland flickor.
Föräldrars utbildningsnivå spelar roll och man har sämre chanser som kille…
Låga eller ofullständiga betyg från årskurs 9 ökar risken för framtida psykosociala problem. Exempelvis är allvarlig kriminalitet i ung vuxen ålder 8–10 gånger så vanligt bland dem med låga betyg som bland dem med medel/höga betyg. Detta mönster finns i alla socioekonomiska grupper.
Bland barn med svaga skolprestationer är privilegierad social uppväxtbakgrund ingen betydande skyddsfaktor mot ogynnsam utveckling.
Har man väl fått dåliga betyg och misslyckats i skolan så ökar risken för problem, t.ex. kriminalitet. Det hjälper det inte var man kommer ifrån…
Barn som växer upp i samhällets vård eller i familjer med återkommande ekonomiskt bistånd lämnar i genomsnitt grundskolan med mycket lägre betyg än andra barn. Majoriteten av pojkarna i båda grupperna har låga eller ofullständiga betyg från årskurs 9.
De barn och unga som behöver oss mest, går det sämst för! Allra sämst går det för pojkarna…
Katrin Stjernfeldt Jammeh tror att de dåliga skolresultaten beror på kraven skolan ställer. För vissa elever alldeles för låga, tror inte lärarna att eleven ska klara målen så är det självuppfyllande. Och för vissa är kraven orimliga, som hon säger, en elev från Afghanistan som varit tre år i Sverige ska gå ut nian med godkända betyg. Inte alla klarar det (dagens understatement?). Men vad gör Malmö åt sin skola? Hur får vi en skola för alla?
Lämna ett svar