Jaha, så fick DN anledning att skriva om ”antipluggkulturen” igen… men vad har egentligen Ann-Sofie Nyström försökt förstå i sin nya doktorsavhandling. Det motsatta kanske!?
Enligt Dagens Nyheter har Ann-Sofie Nyström i sin doktorsavhandling försökt förstå varför unga män med höga ambitioner vill framstå som om de underpresterar i skolan – trots att de samtidigt beskriver skolan som ”tokviktig”. Under rubriken ”Pluggande anses omanligt” tar Göteborgsposten och Svenska Dagbladet upp TT-notisen.
Vadå ”antipluggkultur”? Vanligtvis brukar ju journalister och andra debattörer ta fram ”antipluggkulturen” som en förklaring till varför killar presterar sämre än flickor i skolan. De är helt enkelt lata, har en antiplugginställning och spelar hellre dataspel… Vilket alltihop är brister man tillskriver killarna. Inga brister skolsystemet. Till skillnad mot våra prestationsprinsessor… Faktiskt hela anledningen till denna bloggs namn!
Men här handlar det ju om att de presterar väl. Ann-Sofie Nyström har velat utgå från ”problemet” ”pojkar underpresterar”, men kallar sin avhandling ”Synas och lära, utan att synas lära”, fyndig studentikos ordvrängning. Målgruppen för studien utgjordes av unga män i två skolklasser, en naturvetenskaplig klass och en fordonsklass.
Så det är intressant att DN nu kallar att de inte vill att de ska synas och märkas att de pluggar för ”anitpluggkultur”. Det är ju inte direkt samma sak som att inte plugga. Men det är ju ett kul uttryck. Nästan som katederundervisning. Alltid retar man någon… mig till exempel.
Men what’s new? Mer status att vara naturligt ”smart” än att plugga sig till kunskap. Givetvis. Samma sak med fotboll och fiolspelande. Häftigare att vara en begåvning än en som kämpar och nöter in tekniken.
”– De unga manliga naturvetarna anser att de behöver andra resurser än det som betygsätts i skolan för att kunna konkurrera på arbetsmarknaden – och där ingår bland annat att odla ett omfattande socialt umgänge, säger Ann-Sofie Nyström, filosofie doktor i sociologi.”
Vilket de ju har helt rätt i. Socialt umgänge leder till kontakter, ett bra nätverk.
Jag skummar igenom Ann-Sofie Nyströms doktorsavhandling. Hon tar upp diskussionen om att killar underpresterar, ur en rad perspektiv. Men hon citerar också ur Monica Rudberg (2009, s. 56) ”Paradoxes in schooling gender — a messy story”:
So, maybe this cultural matrix no longer is to be understood in terms of a (dichotomous) gender structure, at all? As long as we think about it in those terms, it binds our thoughts and actions when it comes to schoolinggender.
Jag gillar tanken att det blir fel att titta på det ur ett genusperspektiv. Att medelvärden från heterogena grupper ofta sopar bort bra mycket intressantare siffror som man finner om man grupperar på andra sätt. Jag ska läsa mer av avhandlingen och återkomma. Ni vet att jag brinner för detta, den så kallade pojkkrisen. Och ni vet att jag inte för ett ögonblick tycker att det är pojkarna som brister. Bara vi vuxna i och utanför skolan som inte ser till att de lyckas lika bra som tjejerna. Givetvis har de förutsättningarna och viljan.
Vi lär återkomma till detta ämne! För våra älskade ungars skull.
Lämna ett svar