Tips till lärare och annan skolpersonal, ja till varenda vuxen. Prestationsprinsen har ett hemligt vapen, en hemlig signal!
Har du en elev som ofta exploderar, imploderar, inte orkar med. Förmodligen är det en unik funktionsuppsättning som spökar. Kanske ett barn eller ungdom med fantastiskt starka sinnesupplevelser. En annorlunda, men helt fantastisk unge. Låt inte det störande beteendet bli det enda du ser. Se till att komma bakom det… ta vara på den här människan.
Prestationsprinsen tycker att ibland blir det för mycket. Det är extra jobbigt på musiken. Det är ett rörigt klassrum, det är en massa pallar, inte vanliga bänkar. Så är det mycket saker på golvet och på väggar. Allt ifrån instrument på golv, hyllor och skåp till planscher med band, kompositörer och annat musikrelaterat på väggarn. Bara det gör att Prestationsprinsen ögon far runt och det hade egentligen räckt för att distrahera. Jag pallar inte, har han lust att skrika och bara springa ut! Det har han faktiskt gjort en gång. Oj, vad arg hans förra musikfröken blev då…
Hans förra musikfröken berättade för Drottningen och pappa på ett möte att specialpedagogik var nog bra, men det fungerar inte i kreativa ämnen. Prestationsprinsen förstår inte riktigt vad musikfröken menade eller varför det var så fel. Men det är i alla fall roligare nu med nya fröken.
Första tisdagen i varje månad så går Prestationsprinsen till musikfröken efter att han ätit. De ses i musiksalen 10-15 minuter. De talar lite om hur det fungerat senaste lektionerna. Sen berättar fröken och ger Prestationsprinsen ett papper där det står tydligt vad som ska hända de kommande lektionerna. Det har hon också mailat till Drottningen och pappa. De talar om vad som kan bli svårt och hur de kan lösa det. Varje lektion står också det här på tavlan. Hon är jättebra, för hon lyssnar på mig! har Prestationsprinsen glatt berättat hemma.
Men det allra bästa, tycker Prestationsprinsen är deras hemliga tecken. Deras hemliga signaler! Om han fångar frökens blick och skakar lite på huvudet så betyder det att han smiter ut bakdörren i klassrummet (som han inte visste fanns innan), där får han vara tills han känner sig lugn och kan gå in igen. Eftersom han sitter längst bak så märker nästan ingen och gör någon det brukar ingen fråga eller bry sig. Blir han borta länge försöker fröken komma ut också. Annars får han vara där tills nästa lektion, behöver han den tiden så…
Om han fångar frökens blick och tar sig på örat betyder det att han inte klarar alla ljud. Det brukar hända då de övar på instrument. Då brukar fröken säga att alla ska ta en paus. Så frågar hon om det är några som vill låna hörlurar, det brukar alltid vara några till förutom Prestationsprinsen
Om han fångar frökens blick och biter sig i underläppen, så har han bara inte koll eller det är för jobbigt. Då kommer fröken förbi så snabbt hon kan till honom för att höra hur det är. Oftast har hon ett bra förslag…
Förutsägbarhet genom mötet tisdagar, och att de fått fasta platser i musiksalen. Struktur genom det extra tydliga schemat/planeringen. Ställtid och reträttplats, om det behövs, i korridoren. Och reträttvägar genom de olika signalerna. Yes. Heja musikfröken!
Kan du göra något liknande i din undervisning, familj, avdelning, företag eller scoutgrupp? För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!
Villen underbar musikfröken!!!!
Jamen visst är det inspirerande med goda exempel!