Att förutsäga och se mönster, det kan var svårt för Prestationsprinsen…
Det är jobbigt i skolan för Prestationsprinsen. Det funkar inte riktigt. Han har börjat i fyran och det är mycket nytt. Mer ansvar. Fler barn. Och inte minst det är olika lärare som undervisar i samma klassrum. Förut var det i stort sett en. Mycket mystiskt för en del prestationsprinsar…
Prestationsprinsen förstår inte varför det ibland är Anna som har lektion och ibland Ralf. Han vet inte vem som kommer att komma in genom dörren. Det är helt obegripligt och han kan inte koncentrera sig på grund av sina funderingar över detta.
Anna har NO och Ralf har SO/Sv.
Det förväntas man förstå av schemat där det står AA efter Ma respektive RS efter Sv. Och så ska man se mönstret och lära sig förutsäga att det är helt naturligt att ibland, eller rättare sagt på matten är Anna lärare och på svenskan Ralf. Men det kan ta lång tid för en del barn att komma dit, med eller utan diagnos eller funktionsnedsättning. Och för en del barn förblir det helt obegripligt och då också otroligt energikrävande.
Om det då blir förändringar för att Ralf är sjuk och Anna tar över, eftersom hon känner klassen tänker vi. Men för en Prestationsprins kan det röra till sig ordentligt, kan man ha svenska med Anna som har matte!?
Detta är viktigt att försöka förstå, för våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!
Hjälp skolan funkar inte för mitt barn! Och konkreta vardagstips för att nå barn och unga som tänker, känner och gör ”annorlunda”.
Workshop kring barn och unga
som tänker känner och gör annorlunda,
21 mars i Stockholm.
Den 26 april kör vi Hemmasittardagen igen.
Det känns som att det här är ett väldigt viktigt inlägg faktiskt. Ska nog länka till hela din blogg förresten för du skriver väldigt mycket bra saker!
Finns det en lösning på detta då?