Det är maj! Prestationsprinsen våndas över alla ”roliga” skolaktiviteter.
Så var då maj över oss igen. Denna underbara månad då alla vill vara ute och njuta. Njuta av solen, fåglarna, blommorna, värmen, rensopade gator, nyköpta utemöbler och fartvinden när man cyklar, de ljusa kvällarna. Men gärna njuta i sin egen takt…
Varje vecka är Prestationsprinsens veckobrev fyllt av schemabrytande aktiviteter. Det är så jobbigt! Ena dagen är det utflykt till ett lantbruk, nästa ett museum, idrottsdag med friidrott på IP, cykelturer, fotbollsturnering, exkursion i skogen, ”hela skolans dag” där olika årskurser blandas i samma grupp för att öka sammanhållning och gemenskap. Ofta med resor och matsäck.
Och visst, många ungar älskar det! Förstås! Man slipper lektioner, man kommer ut, man kan prata med sina kompisar, man känner att sommarlovet inte är långt borta. Och det är värdefullt – luft, motion, gemenskap, nya vänner, nya insikter, nya relationer mellan vuxna och ungdomar i skolan.
Men Drottningen har möten, mailar sms:ar, ringer i det oändliga för att få reda på mer om NÄR, VAR, VILKA, MED VEM, HUR, VARFÖR och inte minst vad skippar vi för Prestationsprinsen och vad ändrar vi lite på!? Allt för att skapa struktur och förutsägbarhet. Men inte sällan är det någon lärare som suckar och tycker att det här ligger faktiskt utanför deras ansvarsområde! Men de flesta vill förstå och hjälpa.
Hon försöker förklara för rektor, gympalärare, andra pedagoger och vuxna i skolan att för Prestationsprinsen är detta jämförbart med att bestiga Mount Everest eller bli ivägskickad till Australien utan reskassa och bagage. Och säkerligen för många andra i skolan också. Det är svårt, läskigt, pirrigt, oroande och ibland faktiskt omöjligt! Men det kan vara fantastiskt roligt och utvecklande för Prestationsprinsen att få vara med! Dock fullständigt utmattande…
Hon måste också förklara att om han är med på något, så är det på grund av bra förberedelser och tydlighet som i sin tur skapat trygghet och förtroende hos Prestationsprinsen. Men att han dagen efter förmodligen inte kan komma för han behöver sova sådär en 15 timmar…
Det viktiga är att skilja på att saker är tryggt och strukturerat ordnat och om Prestationsprinsen upplever det tryggt och strukturerat. För det är nivå två för skolpersonal. Drottningen suckar då hon tänker på alla gånger hon fått till svar att allt är lugnt och vi har koll, från lärare, rektor eller assistent. Men då hon senare insett, pga en katastrof eller litet sammanbrott, att de inte lyckats få Prestationsprinsen lugn och få honom att ha koll.
Hon förstår att detta är svårt att förstå. Och svårt att förmå. Men vi måste förstå, förmå och acceptera. Det är som det är. Och våra ungar har rätt till de anpassningar deras särskilda behov kräver. Inte minst på friidrottsdagen och cykelutflykten…
Läs gärna tidigare inlägg med konkreta tips.
- Tips till pedagoger, och annan skolpersonal, om Asperger i skolan. Ja, även hemma, på träningen, på kören, scouterna…
- Tips till pedagoger och andra med NPF elever. Förberedelse av och reflektion över skoldagen
Lämna ett svar