Maciej Zaremba summerar: Allt är tydligen vinstintressen och kommuners fel och ingen mer än han fattar vad kunskap är – eller?

I Dagens Nyheter i förra veckan summerar Maciej Zaremba skoldebatten (så här långt?). Och han kommer fram till att det hemmagjorda i skolkrisen är att skolan nästan i ett slag befriades från de flesta kvalitetskrav – och samtidigt gjordes till fritt byte för både marknaden och lokalpolitiken. Men inför årets skolavslutning finns nytt hopp – nu ­rätar lärarna på ryggen. Han skriver i och för sig också att kanske inte parterna står så långt ifrån varandra som de tror och att det är positivt.

Det senare tror jag också, det verkar som vi lägger olika begrepp i katederundervisning, faktakunskap, frånvaro, bra lärare, elevcentrerat och därmed diskuterar samtidigt, men helt olika saker. Det är lite som två gamlingar på hemmet där båda tror de talar med varandra, men egentligen är det bara två monologer som pågår samtidigt. Ingen hör och ingen bryr sig riktigt vad den andre vill ha sagt…

Men det här med marknaden och kommunerna! Jag tror inte  han har rätt. Inte ett dugg. Det är väldigt mångas fel. Bland annat hans och hans kamrater i journalistkåren. De skriver om vad andra gör och gjort. Bra och dåligt. Men hur mycket funderar de på att ställa egna frågor och agendor… Det är kul att skriva om katederbråket, att kommunerna är katastrof, de ska bygga lokalgator och sköta parker och att friskolor gör jättevinster.

Men att det går åt skogen för pojkarna är väl viktigare än att lärarna inte hedras som de bör? Därmed inte sagt att det är oviktigt att löner och arbetsuppgifter förändras så att fler begåvade och initiativrika söker sig till läraryrket och att de som redan gör bra jobb borde ha mer betalt.

Eller att det saknas män i skolan? Varför skriver ingen journalist om det? Var och varannan dag läser vi procentsatser om hur många kvinnliga chefer och styrelseledamöter vi har i privat sektor, i offentlig sektor, i banksektorn, i vårdsektorn, i …. Om det är så självklart att kvinnor behövs där – varför är det inget att skriva om eller kämpa för att få in män i skolan?

Och vaddå blir bra när lärarna rätar på ryggen? Han tar upp att en lärare är stoltöver att hans skola lämnat den syn på kunskap som är fixerad vid ”fakta”. Zaremba undrar? förutsätter? att allt åker ut med badvattnen både korvstoppning och annan mer lämplig faktakunskap. Och det har de ju onekligen på många håll. Men Hallå! Kan det vara kommunens, eller skolkoncernens, fel att eleverna lär sig var Nürnberg ligger, men inte vad Nürnberglagarna är? Det måste väl ändå vara ett strålande exempel på hur, ogenomtänkt, enligt Zaremba, en lärare kan prioritera!? Att det finns en och annan lärare som är ute och cyklar…

Men det finns brister överallt. Rektorer som är dåliga ledare och inte förstår sitt ansvar. Kommunpolitiker som inte ställer rätt krav på skolor och rektorer, som inte heller ger rätt stöd till skolor och rektorer. För lite fokus på skolan i rikspolitiken, visst Björklund hörs och syns, Mikael Damberg också. Men var står de övriga politikerna och partierna? Det är ledigt att ta strid för alla barn med särskilda behov, för olikheterna i olika delar av landet, för läraryrkets status och höjda löner, för … Ja se mitt förra inlägg!

Zaremba tror det blir bättre nu när lärarna rätar ryggen. Hm. Ständigt denna lärarfixering…

0 KOMMENTARER

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *