Maj igen med ”roliga” schemabrytande skolaktiviteter
Maj igen med ”roliga” schemabrytande skolaktiviteter. Denna underbara månad när alla vill ut och njuta. Alla? De flesta? Skolan vill passa på att göra utflykter, ha uteaktiviteter och ta vara på möjligheterna med fint väder. Det gäller att förstå, att för en del är det underbart och för del supersvårt. Och planera för alla, inte de flesta.
Varför
Vi har många elever med pollenallergier, de har svårt att orka med och vara ute i den härliga majsolen. Det är avslutningar och fester i alla sammanhang, det blir för mycket för många och då blir allt ovanligt jobbigt till slut. Många elever har svårt med förändringar, övergångar och nya miljöer, människor och sammanhang. Det kan bero på många olika saker, men det tar sig uttryck som till exempel ångest & oro; stök & bråk; undvikande, att inte delta, ha svårt att delta; ilska & utbrott; problem med känslor; det sociala samspelet; att följa uppmaningar, med mera. Vanligt bland många med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och autismspektrumtillstånd.
Men också hos andra elever, av andra orsaker, som de är introverta, blyga, oroliga, stressade, med sorg eller liknande problematik. Och de är många. För till exempel våra introverta elever tar alla stora sammanhang med mycket folk extremt mycket energi. Man kan vara pirrig eller behöva lugn och förutsägbarhet av många skäl: stökigt hemma, nervös för kommande prov eller betyg, kanske slutbetyg, pollenallergi, mobbing, problem hemma…
Maj igen med ”roliga” schemabrytande skolaktiviteter
Dessa veckor är veckobrev, intranät och planeringar och inte minst soldagarna fyllda av schemabrytande aktiviteter. Ena dagen är det utflykt till ett lantbruk, nästa ett museum, idrottsdag med friidrott på IP, cykelturer, fotbollsturnering, biologi skogen, ”hela skolans dag” där olika årskurser blandas i samma grupp för att öka sammanhållning och gemenskap. Ofta med resor och matsäck. Och till sist avslutning.
Och visst, många ungar älskar det! Förstås! Man slipper lektioner, man kommer ut, man kan prata med sina kompisar, man känner att sommarlovet inte är långt borta. Det är värdefullt – luft, motion, gemenskap, nya vänner, nya insikter, nya relationer mellan vuxna och ungdomar i skolan. Men allt detta är också annorlunda, intensivt och mycket!
Information som fungerar
Många föräldrar tvingas tjata sig till information, de mejlar, sms:ar, ringer i det oändliga för att få reda på mer om när,var, vilka, med vem, hur, varför, var och vart tar jag vägen med vem när det inte funkar? Samt inte minst vad skippar vi för ”prestationsprinsarna” (så att de orkar med) och vad ändrar vi lite på!? Allt för att skapa struktur och förutsägbarhet. Ta bort energitjuvar. Skapa utrymme för att avreagera sig. Reträttplatser. Inte sällan är det någon lärare som suckar och tycker att det här ligger faktiskt utanför deras ansvarsområde! Vi har koll, ni behöver inte veta allt. Men de flesta vill förstå och hjälpa.
Föräldrar försöker förklara för rektor, gympalärare, andra pedagoger och vuxna i skolan att för Prestationsprinsen är detta jämförbart med att bestiga Mount Everest eller bli ivägskickad till Australien utan reskassa och bagage. Och säkerligen för många andra i skolan också. Det är svårt, läskigt, pirrigt, oroande och ibland faktiskt omöjligt!
Reaktionen kan komma efteråt
För många elever kan det vara jättekul, men det blir så intensivt och mycket intryck att energin tar slut ändå. Det blir fullständigt utmattade, efteråt. Så det gäller att inte bemöta detta med ”hen var så glad och hade så roligt, så det kan inte bero på det att hen är hemma resten av veckan”. Jo, det kan det!
Förbered – struktur & förutsägbarhet
Många föräldrar måste också förklara att när deras barn lyckas delta på något maj-roligt, så är det ofta tack vare bra förberedelser och tydlighet, som i sin tur skapat trygghet och förtroende. Men att deras barn & unga dagen efter förmodligen inte kan komma för han behöver sova sådär en 15 timmar!
Maj igen med ”roliga” schemabrytande skolaktiviteter. Föräldrar förstår att detta är svårt att förstå för många lärare. Och svårt att förmå. Men vi måste förstå, förmå och acceptera. Det är som det är. Och våra ungar har rätt till de anpassningar deras behov kräver. Inte minst på friidrottsdagen och cykelutflykten! För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull.
Läs gärna tidigare inlägg med konkreta tips.
- Tips till pedagoger, och annan skolpersonal, om Asperger i skolan. Ja, även hemma, på träningen, på kören, scouterna…
- Tips till pedagoger och andra med NPF elever. Förberedelse av och reflektion över skoldagen
Kurs om problematisk skolfrånvaro
Häng på vår digitala kurs för yrkesverksamma i höst. Fyra eftermiddagar, mycket diskussion, kunnig kursledare, grundat i forskning och många års erfarenhet. Bygger på PRINS-modellen som effektivt förstärker era arbetssätt med skolfrånvaro och skolnärvaro.
Reblogga detta på Prestationsprinsen.