Mattelyftet – mera matte i skolan! Och så ska fler mattelärarna bli mattelärare.

Häromdagen skrev bland annat Svenska Dagbladet om Skolverket som redovisade sin utredning om hur svenska elever återigen ska bli bland de bästa i Europa på matematik.

Jan Björklund annonserade Mattelyftet i ett pressmöte i tisdags (sändes i webbTV på regeringens webbplats). Det innebär att 2,6 miljarder ska läggas på en matematiksatsning i skolan. 2012—2015 satsas 1,3 miljarder kronor på lärarna. Han refererade till att endast 40% av mattelärarna i åk 6-9 var fullt behöriga och endast 35% i gymnasiet (källa: Statskontoret). Hoppas att de här mattelärarna lär sig matematik, men också får redskap att inte bara lära ut hantverket i sig, utan också förmedla en förståelse för matematik.

Sen ska lika mycket satsas på eleverna genom att grundskolans mattetimmar utökas med 120 timmar från och med höstterminen 2013. Björklund säger att vi har relativt få  mattetimmar – vad relaterar han till? Man fortsätter med andra satsningar t.ex. spetsutbildningar. Det är bra att man satsar på eleverna, men det är ju inte antal lektioner utan vad man gör med dem och på dem.

Därför tänker jag sticka ut hakan denna gång och gilla Björklunds katederundervisningssnack. Jag hoppas att han med det menar att man måste ägna mer tid åt att tala, rita, visa bilder, förklara, hjälpa eleverna att se samband mellan olika kapitel i matteboken, att förstå att matematiken gömmer sig i egyptiska pyramider, i-phones, World of warcraft, broar, hur vi transporterar apelsiner, bakar sockerkaka, hur kottar ser ut och att det är kul när man inser och förstår. Att låta eleverna förstå att matematik behövs och att programmeringen av Skype och Facebook bygger på matematiken. Som är så mycket mer än att ställa upp talen rätt.

Det finns massor av lärare där ute som gör det här bra, men tydligen inte tillräckligt många! Låt oss hoppas att de som inspirerat dessa duktiga lärare får tillfälle att inspirera resten och får tala om hur ”katederundervisningen” ska gå till (för det ska inte politiker göra)! Och vi ska inte göra tankevurpan att ta bra lärare från eleverna till andra lärare.

Dagens NyheterSkånska Dagbladet, Svenska Dagbladet Göteborgsposten, Ekot och SVT Rapport rapporterade samtliga om Mattelyftets satsning på både lärare och elever. Medan Lärarnas Nyheter enbart tar upp satsningen på lärare… Ständigt detta vuxenperspektiv från lärarfacken.

Enligt Björklund på pressträffen 2011, är Sverige det land i EU och OECD som har flest timmar med självstudier i matematik. Vet inte om Björklund har rätt, men redan 1980 konstaterade professor Ganelius, på den första matematikbiennalen, att det räknas på tok för mycket och talas för lite under matematiklektionerna. 30 år senare konstaterar vi kanske följderna?

0 KOMMENTARER

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *