Nya skollagen, elevvård och skolhälsovård försvinner, ersätts av elevhälsa.

I nya skollagen som träder i kraft 1 juli 2011 försvinner elevvård och skolhälsovård ur skolförfattningarna.

I regeringens proposition om ny skollag tar de upp att ”dagens grundskoleförordning (1994:1194) anger att det för behandling av elevvårdsfrågor ska finnas en elevvårdskonferens för rektorns arbetsområde. Där ska som ledamöter ingå rektorn, företrädare för elevvården och berörd klassföreståndare eller motsvarande samt annan berörd personal. Regeringen anser nu att regleringen av elevvårdskonferens kan upphöra, eftersom det föreslås att det införs en tydlig utredningsskyldighet när en elev är i behov av särskilt stöd. Begreppet elevvård kan därmed utmönstras ur skolförfattningarna.”

Istället införs begreppet elevhälsa som omfattar medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. Det är skolläkare och skolsköterska som står för det medicinska, dvs den tidigare skolhälsovården. Eleverna ska dessutom ha tillgång till psykolog och kurator, och det ska finnas tillgång till personal med specialpedagogisk kompetens, så att eleverna får den hjälp de behöver.

I propositionen står det ” Elevhälsans fokus ska inte vara hälso- eller sjukvårdande insatser i snäv bemärkelse utan förebyggande och hälsofrämjande insatser i ett bredare perspektiv, även om det också ska vara möjligt för eleverna att få hjälp med enklare sjukvårdsinsatser.”

Man vill alltså få ihop alla kompetenser som kan bidra till att eleverna är friska i kropp & själ och som kan hjälpa till att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa till en verksamhet. Det kan förhoppningsvis bli bra. Då kanske t.ex. skolpsykolog och kurator lättare bli delaktiga i värdegrundsarbetet och eventuella antimobbingprogram. De kan kanske också varna för inslag som är svårhanterliga för pedagogen eller som kan vara känsligt pga en enskild elevs situation eller erfarenheter. Samtidigt verkar det ju bli otydligare kring ansvaret för elever i behov av särskilt stöd. Då har det ju dels funnit ett tydligt ansvar för rektorn att utreda behoven. Detta verkar finnas kvar. Dels har det funnits en elevvårdskonferens, med definierade deltagare, som ska behandla frågan. Det tas bort. Vad innebär det? Det får bli ett annat inlägg…

Här kan du läsa mer:

1 KOMMENTAR

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *