På tema syskon till NPF:is – syskon, bror eller syster, till någon med diagnos eller funktionsnedsättning
Jag dammar av ett gammalt inlägg och presenterar denna vecka. Vi är flera i bloggosfären som skriver om neuropsykiatriska frågor som denna vecka har tema syskon. Här kommer en liten historia om en Prestationsprins lillebror. Och det här bygger på en verklig historia.
En dag satte sig Drottningen och Prestationsprinsens lillebror, Lillprinsen, i bilen. Drottningen skulle skjutsa Lillprinsen till fäktningen. Hon tyckte om de här stunderna. Det var bara de två. De hann prata lite och inte sällan kom det fram något som Lillprinsen funderade över. Lillprinsen brukade också se ut att må gott.
Det var så skönt för Drottningen att ha tid att svara honom i lugn o ro utan syskonen. Det är inte alltid så lätt eftersom Prestationsprinsen tar mycket tålamod, plats och energi. Inte bara för Drottningen och hennes man, utan även för syskonen. Och förståelse. Förståelse från syskonen att det som kallas rättvist, kan vara väldigt orättvist om den ska anpassas efter var och ens behov och förutsättningar.
Mamma, sa Lillprinsen. Vet du vad? Nej, sa Drottningen. Jag är både lillebror och storebror! Vad menar du, sa Drottningen. Hon förstod nog vad han menade, men fortsatte, du är ju fem år yngre än Kronprinsen och tre år yngre än Prestationsprinsen. Mmm, men när man är lillebror till en Prestationsprins måste man ofta vara storebror ändå…
Drottningens hjärta slog ett extra slag. En tår rullade nerför kinden. Och hon visste faktiskt inte om hon var glad, ledsen, stolt, förtvivlad eller bara berörd. Men det kändes… bra.
Så fint han förklarade sin ställning i familjen. Vår Lillprins är ännu bara tre och har inte börjat delge dessa funderingar än. Men jag ibland se hur han funderar och hur han väljer sin egen väg, långt bort från Prinsessan.
Jo – de får tänka lite extra syskonen, eller kanske fundera. Men det har de verkligen igen, det är min erfarenhet. De här syskonen går ut i livet med just den kunskap, förståelse, värdegrund och förmåga att hitta fungerande lösningar som skola och samhälle efterfrågar…