Prestationsprinsen får inte matteundervisning för att han är för bra! Begåvade elever enligt nya skollagen och i praktiken

Det här utspelar sig innan nya skollagen trädde i kraft i somras. Prestationsprinsen sitter och tittar ut genom fönstret. Han har inga diagnoser eller sociala svårigheter. Han är bara sur och less. Han fattade det här mattekapitlet med en gång. Han förstår inte varför klasskamraterna gnäller. Procent är ju självklart på något vis. Man tänker bara 100-delar. Men, han var ändå tvungen att räkna alla talen. Varenda ett. Och dessutom både a), b) och c)-uppgifterna i den lätta, medel och svåra delen av kapitlet.

Han har resonerat med sin lärare om inte hela poängen med uppdelningen är att om man förstår området snabbt eller redan kan det, så ska man kunna få gå på svåra delen med en gång. Och sen arbeta vidare eller få ännu klurigare tal att fundera på. Men det håller inte läraren med om. Han tycker att Prestationsprinsen kan sitta och rita eller läsa bok då han är klar.

Ett tag skolkade Prestationsprinsen från matten. Han gick dit, räknade klart och sen struntade han i gå dit tills de börjar på nästa kapitel. Men då blev det liv i luckan. Läraren skällde ut honom och hotade med rektorn. De ringde hem till hans föräldrar. Det blev inte bättre av att pappa frågade skolan varför han skulle vara där och rita på mattelektionerna? Vad var syftet med det? Om de kunde få en bra förklaring som de, och Prestationsprinsen, kunde förstå och acceptera så skulle han nog dyka upp. Rektorn hotade med skolplikt och läraren med sänkta betyg. Ingen av dem talade om hur de skulle inspirera Prestationsprinsen eller kände sig ansvariga för att ta tag i själva ”problemet”, så nu sitter han här igen …

När han gick i mellanstadiet var hans lärare helt annorlunda. Hon tog kontakt med en av sina gamla lärare på lärarhögskolan som hjälpte henne var hon kunde hitta inspiration till sig och Prestationsprinsen för att komma vidare. Hon tog sig tid att förklara hur man kan tänka vidare och skrev ut mattekluringar som handlade om det de läste just då. Jättekul! Och han lärde sig massor. Men den här läraren verkar inte ens tycka det är kul att ha en duktig elev i klassen. Jo, ibland, då han förväntas hjälpa sina kamrater…

Ja, hur inspirerar vi våra mattebegåvningar i dagens skola? Hur ska vi kunna inspirera dem då så många läraren varken är behöriga eller inspirerade av ämne?. I den gamla skollagen stod det bara att alla skulle få hjälp att nå målen. I den nya står det bland annat att IUP:n ska innehålla de insatser som behövs för att eleven ska nå målen och utvecklas så långt som möjligt. Detta borde betyda att man ska få hjälp att nå högsta betyg (även de i behov av särskilt stöd!) och även nå åk9 målen i tidigare årskurser.

Men hur blir det framöver tro? Kommer den nya skollagen att fungera? När grundskolorna  i sin iver att locka familjer till sig vill visa att de har 100% behörighet till gymnasiet i åk9? Kommer de då att satsa på allas utveckling eller kommer våra begåvade elever att få stanna för att de som har de kämpigare tar alla resurser för att nå godkänt? Om läraren på gymnasiet måste rikta in genomgångar och läxor på att få med alla på det grundläggande, har han eller hon då överhuvudtaget resurserna och orken att inspirera, diskutera och ge specialuppgifter till de med högre potential?

0 KOMMENTARER

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *