En skola designad för alla
En skola designad för alla betyder en inkluderande design för så många som möjligt, kombinerad med flexibla lösningar och få särlösningar. Mindre jobb för alla!
Inom industridesign, webbdesign och andra branscher talar man om UD Universal Design och ”Design for all”. Det är en designfilosofi som menar att en byggnad, plats, produkt eller tjänst ska kunna användas av så många som möjligt utan behov av särlösningar. I digitala lösningar likaså, där talar man också om design som ”don’t make me think”. Det ska vara intuitivt och självinstruerande. Lösningar och design som är nödvändig för några, hjälper många och stör ingen. Ska vi få till en skola för alla måste vi tänka nytt, tänka annat, lära av andra branscher!
Skolan behöver lära av andra
Många i skolan tycker att andra kompetenser inte ska yttra sig om skolan. Än mindre verka där. För de vet inte hur det är. Men, tänk om bara ingenjörer fick arbeta, bidra, uttala sig i företag som tillverkar och säljer personbilar eller mobiltelefoner. HR-personer, marknadsförare, ekonomipersonal, nej de vet inget om bilar eller telefoner. Så håll dem borta! Men hur absurt är inte det!?
Skolan har inga kunder – eller?
Och föräldrar och barn ska inte ha åsikter heller om skolan hör vi alltför ofta. Alltså skulle SJ:s kunder inte få yttra sig om tågtrafiken? Patienter ha åsikter om vården? Kunder om köpta produkter? Anhöriga om äldrevården? Restaurangkunder om maten. Medborgare om offentligt finansierade medborgartjänster? Håll dem borta! Men hur absurt är inte det!?
Det finns mycket att lära av andra branscher. Finns mycket att lära av sina kunder. Alltid. Oavsett vilken bransch man själv verkar i för tillfället. Med andra ord, lär av kranar och strömbrytare!
Samverka – en återkommande med sann lösning
Ska skolan ta samma kliv som smarta telefoner, paddor, strömbrytare, fjärrkontroller och vattenkranar så måste många professioner förmodligen hjälpas åt. Vad menar vi!? Paddor är så intuitiva att småbarn och dementa kan hantera dem. Till exempel ljusknappar vippas upp eller ner. Förr skulle man vrida runt en ganska trög knapp. Det fick till följd att alla rörelsehindrade inte klarade det. Den nya lösningen ville förstås alla ha, var ju smartare och lättare för alla. Det samma med fjärrkontrollen och enhandsgrepp för kranar istället för varm- och kallvattenkran. Design for all.
En skola designad för alla
Vi pratar om ”en skola för alla”. En skola designad för alla. Vi pratar inkludering. Vi pratar tillgänglig lärmiljö. För att vara tydlig – då kan vi inte leta efter elever och hitta grupper som behöver extra anpassningar och särskilt stöd. Då ser vi till att fixa en skola med universell design, ett upplägg som är nödvändig för några, hjälper många och stör ingen. För våra älskade ungars skull, ja för allas skull!
Ja, ja, JA!!! Exakt det jag pratat om i tio år, bara ur ett annat perspektiv… men det handlar om KLIENTCENTRERING – och i industridesignen om kund-/användarcentrering. Fullkomligt rätt tänkt och den självklara vägen att gå, helt enkelt därför att det i detta tankesätts natur ligger en ständig uppföljning och funktionell optimering. Detta är den fria konkurrensens bästa sida, som varit oss alla till oskattbar nytta. Naturligtvis ska den metodiken tas tillvara även i offentlig verksamhet! Man måste inte ha fri konkurrens för att tillämpa de systemkunskaper som finns att hämta där. Det oheliga mellanting som man micklar med idag är lika uselt oaktat man ser det med kapitalistiska eller social-funktionalistiska ögon. Din tankegång är något HELT annat.
Så sant! Så nödvändigt! Du vet ju redan att jag delar dina tankar kring detta! Men vill gärna säga det igen, här, i samband med din text!
Tack Claudia. Ja, exakt, sååååååå nödvändigt av många skäl! Ekonomiska, mänskliga, för att vi ska orka, för bättre resultat, för våra älsakde ungars skull, ja, för allas skull!
Kan inte låta bli att dra parallelen till mitt jobb där vi kockar i centralköket väljer att byta ut vanliga mjölken i grytan till laktosfri och mjölet till maizena så att alla blir inkluderade till att kunna hämta mat på samma ställe. Inget merjobb för oss alls tvärtom så slipper vi laga mat i en till kastrull för några få gluten- och laktosintolleranta barn.
Tack för att du delar med dig av ert jobb och dina tankar. Precis! Det är bara att komma in i tänket så kan man få till universal design i de flesta sammanhang! Färre undantag ger tid över till grundarbetet.