Skolan äger elevers skolfrånvaro
Skolan äger elevers skolfrånvaro. Det skulle de flesta säga vara självklart. Men så är det inte alltid i praktiken. Skolan talar alldeles för ofta och mycket om elevens problem och brister. Ett tidigare inlägg om behovet av fakta och gemensamma begrepp kring skolfrånvaro.
Elevfall – i veckan hände det igen
När vi handleder, utbildar, går in som konsult för att utveckla närvaro-arbetet hos skolor och huvudmän talar man ofta om elevfall. Det går en lätt stöt genom kroppen. Harkel . ska vi kanske byta ut det till frånvarofall?
Ja, så klart, svarar alla. Det blir självklart. Ord spelar roll. De sätter sig. De sätter ett sammanhang. Det är fall av frånvaro, det rör skolan i högsta grad och skolan har ansvaret. Så vi behöver utgå från hur skolan fungerar och hur skolan har tagit tag i frånvaron.
Det rör förstås också, och framförallt drabbar, enskilda elever. Ord spelar roll och vi måste se helheten, inte fastna i elevens förutsättningar, brister och problem. De är våra i första hand. Här ett bra inlägg på Specialpedagogens blogg om att inte gräva i elevens problem utan ta ansvar som skola för de kritiska situationerna. Detta inlägg har fokus att utreda särskilt stöd, men tankarna är de samma då vi utreder frånvaro.
Skolan äger elevers skolfrånvaro
Närvarodata och bra analys kan stötta i att identifiera tidigt och se att det vi gör har effekt. Då gäller det att vi i första hand ser över skolans brister och problem – i hela lärmiljön. Det är oftast mycket svårt för oss att inse och kartlägga hur vårt eller kollegors arbetssätt inte är så tillgängligt som det borde, att vi inte vinner elevers intresse och entusiasm eller rent av har ett exkluderande arbetssätt! Skolan äger elever skolfrånvaro. Vi talar om frånvarofall, inte elevfall. Då bär vi problemen, för våra älskade ungars skull, ja, allas skull.
Lämna ett svar