Skolan i sociala medier, obalans mellan lärare och elever i synsätt och deltagande.

Snubblade över en undersökning om sociala medier i skolvärlden från september förra året som Lärarnas Riksförbund har låtit göra, ”Elever och lärare online – var går gränsen?”.

Ja det kan man fråga sig. Precis som Facebook ställer frågan i näringslivet om hur mycket man vill blanda kollegor, folk man möter i jobbet, jobbevents man deltar i med sina privata vänner och fritidsäventyr, finns frågan förstås i skolan och lärare – elevrelationen.

Det är ju inte rykande heta siffror precis, men förmodligen har relationerna i siffrorna inte ändrat sig i någon större utsträckning. Intressant ur sammanfattningen:

Eleverna är i större utsträckning villiga att vara ”vänner” med sina lärare i communities än vice versa. 73 procent av eleverna tror att de skulle acceptera en ”vänförfrågan” från en lärare, 47 procent kan själva tänka sig att fråga och 18 procent har själva frågat.

Lärarna är mer tveksamma. 20 procent tror att de skulle acceptera en ”vänförfrågan” från en elev, 7 procent kan själva tänka sig att fråga och endast 2 procent har själva frågat en elev.

Föräldrarna är mindre tveksamma om initiativet till en ”vänförfrågan” kommer från en elev. 66 procent tycker att det är okej om eleven har skickat förfrågan och 57 procent om läraren har gjort det.

Vad får det för konsekvenser när en lärare inte vill bli vän om en elev frågar? Kan en lärare hantera elever olika? Vad händer om man accepterar en lärare som vän, men flera av ens vänner tillhör de som inte skulle göra det? Hur skall man hantera den information man får som man inte vill veta om sin lärares eller elevs privatliv? Kanske skolan och sociala medier är något för livskunskapslektionen?

0 KOMMENTARER

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *