Skolpersonalen på skolor för autismspektrumelever som ADHD och Aspergers har inte rätt kunskap enligt Skolinspektionen.

Det finns många fantastiska resursenheter och resursskolor för elever med särskilda behov. Det finns många fantastiska lärare ute i vanliga skolorna som kan, vill och kämpar. Som förstår och förmår. Inte bara för elever med diagnos, utan de med en släng av eller kanske bara väldigt smarta, stressade, sjuka eller sensitiva… Men!!! Det finns alldeles för många som inte kan, som inte förstår och förmår och det för förödande konsekvenser för enskilda elever och Sveriges framtid…

Här är ännu ett par exempel. Skolinspektionen har inspekterat en skola i Sollentuna och en i Oskarshamn, specialiserade på autismspektrumtillstånd (AST). Och rapporten ”Inte enligt mallen” är verkligen ingen rolig läsning. Så här skriver Skolinspektionen:

”Det finns en stor vilja hos skolpersonalen att stödja och möta behoven hos elever med diagnos inom AST, visar Skolinspektionens granskning. Men personalen saknar ofta kunskap i hur man anpassar undervisningen till de enskilda elevernas behov. Det leder till att eleverna begränsas i sin kunskapsutveckling, vilket kan påverka deras framtida skolgång och möjligheter till arbete.”

Tyvärr går det inte att vifta bort att detta bara är två skolor av alla tusentals i Sverige. Skolinspektionen har konstaterat detta förut, många gånger.

Läs sista meningen i citatet en gång till… ”Det leder till att eleverna begränsas i sin kunskapsutveckling, vilket kan påverka deras framtida skolgång och möjligheter till arbete.”

Varför ska det vara så svårt!? Varför kan inte lärare, rektorer, speciallärare och specialpedagoger få med sig det de behöver från sina utbildningar? Varför finns inte kunskapen där den behövs? Varför gör vi så här mot våra älskade ungar?

0 KOMMENTARER

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *