Skolpojkarna, ny skolserie av Utbildningsradion, UR
I morse var vi på förhandsvisning av UR:s ny serie Skolpojkarna. Den kommer att sändas på onsdagar kl 22, men släpptes på UR Play idag. Vi gillar att detta ämne lyfts.
Pojkar presterar sämre än flickor i skolan. Varje år redovisar vi statistik på Hemmasittardagen, bland annat skillnaden i meritvärde mellan pojkar och flickor. Och den har bara ökat senaste åren. Vi lyckas inte med killarna. Killar i Sverige har i snitt 26 meritpoäng lägre än tjejerna. I serien får vi följa elever och lärare i Skrantaskolans årskurs nio under ett år. Där är skillnaden mellan killar och tjejer 55 meritpoäng!
Med serien ska vi tittare, hoppas UR och skriver i ett pressmeddelande.
… få en djupare förståelse för varför resultatet ser ut som de gör.
Nja, jag vet inte… Det hade nog behövts lite mer analys i programmet eller i någon panel efteråt för att någon ska få en djupare förståelse. I pressmeddelandet säger också redaktionschef Anna Maria Thunman:
Med Skolpojkarna vill vi lyfta frågan om Sveriges framtid, och skolans, politikernas och föräldrarnas roll för lärande och utveckling. Programmet är en viktig påminnelse om att skolan är allas ansvar.
Prestationsprinsen har ju regelbundet lyft killkrisen eller pojkkrisen som den också kallas, internationellt säger man boys crisis om detta att killarna når sämre resultat i skolan, mår allt sämre, diagnostiseras oftare och tar oftare livet av sig än tjejer med mera. Vart är vi på väg(!), för att citera ett annat TV-program.
Programmet gjorde mig lite upprörd faktiskt, en lärare säger i början ”vi kan ju inte rädda alla”. En annan pedagog får fram oerhört tydligt att eleverna inte tillgodogjort sig momentet atomfysik alls, ingen kan svara på hans frågor. För att synliggöra eländet ger han dem ett oförberett prov, skriv ner allt du kan om atomfysik på ett tomt papper. Papprena förblir tomma i stort sett. Beviset på att de inte lärt sig något och det håller inte konstaterar han. Hm, man kan ju också undra om det håller att en vuxen människa utbildad i pedagogik och fysik inte lyckats lära ut något …
Ja, jag tycker de gick lite hårt åt grabbarna. Att inte kunna rabbla ur sig sin kunskap på ett blankt papper med en sådan otydlig uppgift och TV-kameror i gång är inte konstigt, alldeles oavsett om de hade tillgodogjort sig all undervisning eller ej. Och det lyftes med all önskvärd tydlighet att pojkarna ”inte orkade” när lärarna försökte få igång dem.
Men hallå, ”orka” är väl det vanligaste svaret på alla frågor till ungdomar. Det kan betyda jag är orolig för min mamma, jag fattar inte, jag har svårt att koncentrera sig, min hund dog och mina föräldrar ska skilja sig, det här är så lätt att jag blir helt omotiverad, jag ligger efter och ingen hjälper mig ikapp, jag har svårt med finmotoriken och vill skriva på dator, tjejen gjorde slut, jag kan inte lugna mig, jag är aldrig bjuden på festerna, det går dåligt i LOL, fast jag försöker suckar bara lärarna över det jag inte gjort eller gjort fel osv.
Ser fram emot kommande avsnitt då förhoppningsvis en del av dessa ganska kategoriska perspektiv blir mer nyanserat. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull.
”För att synliggöra eländet ger han dem ett oförberett prov, skriv ner allt du kan om atomfysik på ett tomt papper. Papprena förblir tomma i stort sett. Beviset på att de inte lärt sig något och det håller inte konstaterar han. Hm, man kan ju också undra om det håller att en vuxen människa utbildad i pedagogik och fysik inte lyckats lära ut något …”
Haha, intressant anmärkning. Kan vara kul att påpeka att denna lärare inte längre ska jobba kvar som fysiklärare, utan istället ska övergå till träslöjd inom snar framtid.