Statistik om skolfrånvaro på nationell-, kommunal- och skol-nivå – varför då?

Rapport om skolfrånvaro hemmasittare statistik och analysI Almedalen släppte vi vår delrapport ”Visst svinn får man räkna med” om problematisk skolfrånvaro. På tisdag kommer hela rapporten ” Skolans tomma stolar, om skolfrånvaro och kommuner och skolors arbete med frågan”. Redan i somras så konstaterade vi att drygt 50 procent av de kommuner som ingick i vår undersökning samlade in och analyserade frånvarostatistik, motsvarande siffra var 80 procent för skolorna. Ingen statistik om frånvaro samlas på nationell nivå av Skolverket. Så det är många skolor och många kommuner som inte arbetar utifrån statistik i sin uppföljning och sitt arbete med frånvaro.

Behövs det statistik? Eller är det bara ytterligare pappersarbete?

Det finns ett visst motstånd mot mer ”administration”. Men vad som är onödig administration och vad som är effektiv och användbar dokumentation, beror helt och hållet på hur den används.

Insamling och analys av närvarostatistik, är ett sätt att få en komplett bild av läget. Och hur det förändras över tid. Vi kan få en bild av om skolfrånvaron är större i vissa områden än andra. Vi kan se om vissa skolor har mer problem med detta än andra. Vi kan på analysera den och se om frånvaro hänger ihop med vissa pedagoger, vissa arbetslag, vissa lokaler, vissa situationer eller ämnen… Då blir det inte onödig administration utan ett verktyg, ett medel för att målstyra och för att kunna påvisa att mål nås, att insatser är effektiva, vilket borde vara till nytta i skolans dagliga arbete och i det systematiska kvalitetsarbetet.

Vi behöver få kontroll på frånvaron och om de insatser vi gör förändrar situationen till det bättre. Vi behöver statistik, för våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Vill ni bli bättre i ert arbete med frånvaro?
Kolla in våra tjänster och utbildningar.

 

0 KOMMENTARER

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *