Tips inför skolstarten, första dagen i skolan, för lärare och föräldrar till elever med Asperger och andra NPF diagnoser eller bara lite pirr..

Nu börjar det det dra ihop sig, man kan föreställa sig slutet på lovet. Nu är det snart dags för skolstart och upprop. Datumet närmar sig. En del barn, ungdomar och familjer ser fram emot det. Då återkommer en struktur och ordning med rutiner och förutsägbarhet som kan vara svår att få till under lovet.

Men för en del känns det inte lika bra. Det kravlösa lovet, utan tider att passa, helt anpassat efter behov och förmåga är på väg bort. En stor omställning. En svår omställning. En svår utmaning.

Tips för att underlätta skolstarten för föräldrar och skolpersonal:

Ta reda på/informera så mycket som möjligt om skolstarten. Använd listan nedan som frågebatteri till skolan eller som checklista inför utskick till eleverna.

Givetvis ska ni få det/skicka ut det skriftligt till alla. Kanske med bilder eller video på platser, lärare eller lokaler, extra viktigt om de är nya. Och det bör innehålla:

  • Vad är programmet? Är det bara ett upprop och lite info eller hel skoldag? Alla aktiviteter och punkter på programmet ska framgå.
  • När börjar slutar det hela och delaktiviteterna?
  • Vem? Kommer de att vara i helklass? Hela skolan? Vem stöttar? Mentor? Med sin assistent? Har det kommit nya lärare? Nya klasskamrater? Några lärare i nya roller?
  • Var kommer det hela att ske? I aula, klassrum, kyrka, utomhus… Var kommer klassen eller det här barnet att vara. Var möter jag min assistent eller mentor för särskilt stöd att klara dagen?
  • Hur? Bara på skolan? Hur kommer ni till och från ängen eller kyrkan? I sällskap med vem? Promenad, buss, bil…
  • Varför? Bra om syftet med de olika aktiviteterna framgår. Genomgång av schemat så ni vet vad, vem och var kring de olika ämnena. Fika och presentation för att lära känna nya lärare och elever. Rektorn talar för att berätta om saker som rör hela skolan i år (ombyggnad av gymnastiksal, nya gungor, rivning av cykelskjulet, möjlighet att delta i fiskeklubb på fritids…) osv.

Struktur och förutsägbarhet. Nödvändigt för vissa. Underlättar för många. Stör ingen.

Kallelser som ”vi ses kl 9 på skolgården som vanligt” är inte OK. Man behöver inte ha diagnos för att tycka det är pirrigt. Hur hittar jag min lärare/mentor där? Ska jag hitta honom? Ska vi till klassrummet också? Har vi samma? Finns det nya elever?…

Låt oss hjälpas åt att göra skolstarten så bra och smidig som möjligt för alla elever och familjer. Ger skolan, rektorer, lärare, mentorer, assistenter bra, fullständig och relevant information blir det inte bara enklare och bättre förutsättningar för elever och föräldrar. Utan också för skolan själv.

För våra älskade ungars skull.

1 KOMMENTAR

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *