7 tips när skolnärvaron inte ökar

När skolnärvaron inte ökar! Så har det gått en dryg månad in på terminen. Många har bitit ihop, både stora och små, både professionellt och privat.

Glädjen över ett nytt läsår och nya möjligheter har antingen burit frukt och saker går bättre än tidigare. Eller. så … på många håll börjar det knaka nu. Åtgärder och insatser slirar, har inte önskad effekt eller utförs inte.

Så vad gör vi nu när skolnärvaron inte ökar? Vi arbetar enligt PRINSmodellen och steget uppföljning i det strukturerade arbetssättet i modellen:

Vi lyssnar på elever och föräldrar. De ger oss input till vår uppföljning, de har inte automatiskt lösningar, men de kan ha!

Vi tar ett omtag och kartlägger – analyserar – reviderar våra insatser och åtgärder. Vi känner inte, vi tycker inte. Vi tar fram fakta och data på hur våra insatser och åtgärder fungerat.

  • Har vi gjort dem? Hur ofta? Enligt plan? Rätt tid?
  • Har de fungerat? Ökad närvaro? Vilka ämnen/tider/dagar? Vad säger det oss.
  • Vilka i personalen är inblandade och varför? För att de anses ha tid, ha ansvar eller är bäst lämpade?

Vi utvärderar informationen vi samlat, går igenom situationen igenom utifrån alla fyra grundbultarna i PRINSmodellen: omfattning, typ av skolfrånvaro, risk- och skyddsfaktorer, samt frånvarons funktion.

Vid skolk och föräldrar som inte stöttar, men vi bedömer skulle kunna, ställer vi krav och visar konsekvenserna av att t.ex. inte vara i skolan.

Vid skolundvikande och problem i skolsituationen tar vi i skolan vårt ansvar och vår professionalitet för att skruva på insatserna och öka möjligheten för eleven att närvara eller minska möjligheten att vara frånvarande.

Lycka till! Kämpa på, för våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!


Läs mer om PRINSmodellen


Aggie om skolfrånvaro i podden

0 KOMMENTARER

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *