Tydliga mål gör aktiviteter begripliga
Tydliga mål gör aktiviteter begripliga. Det gäller i högsta grad på sportlovet som är på gång! Många barn och ungdomar ser det som totalt meningslöst att ta en skridskotur, åka en skidtur, ta sig upp och ner för en backe, bara gå en promenad, strosa på ett museum, umgås med släkten. De vill veta varför eller förstå vad de får ut av det. Det kan finnas alla möjliga skäl, till exempel stress, oro, blyga, svårmotiverade eller adhd, Det här är inför aktiviteter på sportlovet, men sättet att tänka fungerar generellt!
En förklarande berättelse
Drottningen vaknar av att solen skiner in genom fönstret. Hon sträcker på sig och mår bra. Lediga, semester, i och för sig kallt och ruggigt, det snöar, men ompysslade hos mormor och morfar, alltså Prestationsprinsen mormor och morfar. Det luktar nybryggt kaffe. Hon funderar lite på dagens mål. Tydliga mål. Att gå en promenad längs havet, hoppas snöandet lättar lite. Men hur som helst är det ju härligt att se havet och hitta grejer i strandkanten, kanske är det lite is. Hon tassar upp. Prestationsprinsen sover otroligt tungt.
De kom i förrgår och de första dagarna har förstås gått åt att få Prestationsprinsen installerad och van vid mormor och morfars hus, sängen, deras badrum… Drottningen var med syskonen på museum igår. Men pappa var hemma med Prestationsprinsen. De mådde gott. I det lilla och långsamma och alldeles lagom tempot. Dessutom, Prestationsprinsen har ändå varit helt slut och sovit mycket.
Drottningen säger godmorgon till sin mamma. Morfar är redan uppe och igång med något byggprojekt. Hon häller upp en kopp te. Mamma kommer aldrig ihåg att hon inte dricker kaffe.
Tydliga mål gör aktiviteter begripliga
Idag ska alltså hela familjen ut och gå. Det är så otroligt vackert längs stranden och ungarna brukar göra strandfynd. Men, Prestationsprinsen ville aldrig följa med, för han förstod liksom inte anledningen. Varför. Varför ska de ut och gå? Varför cykla. Vart ska de? Vad är meningen eller målet med utflykten? I hans verklighet är saker meningslösa om de inte leder till något. Lite för abstrakt för en omogen 12-åring att tala om motion och hälsa, det är ju inget här och nu!
Så nu vet de tricket, Drottningen och hennes man. Vi ska inte ut och promenera idag. Vi ska promenera till fiket och dricka varm choklad med grädde. Samma utflykt. Olika beskriven. Att ut och gå är abstrakt. Att gå till ett fik är väldigt konkret. Tydliga mål gör aktiviteter begripliga. Dessutom kan varm choklad med god bulle vara en utmärkt belöning som motiverar till en lite jobbig promenad!
Ändra inte målet utan beskrivningen
Slutligen, trots Karin Boyes ord om att det finns mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd. Så stämmer det inte för alla. En del behöver just tydliga mål och mening. Tydliga mål gör aktiviteter begripliga. Så tänk på det nu på lovet. Ni kanske inte behöver ändra programmet, utan beskrivningen av det. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!
Platser kvar!
Kurs i arbete med skolfrånvaro
Vi utgår från Prestationsprinsens modell för att arbeta effektivt med problematisk skolfrånvaro. Den går utmärkt att ta delar till era befintliga rutiner och arbetssätt. Den utgår från forskning, erfarenhet och goda exempel. Start 25 januari! Små grupper, gott om tid för diskussion och erfarenhetsutbyte.
Fyra digitala tillfällen där vi går igenom identifiera frånvaro och snabbt sätta in insatser; utreda frånvaro, ta fram relevanta insatser, samverkan och följa upp sitt arbete med skolfrånvaro. Läs mer och anmälan.
Lämna ett svar