DN – ”Elever med läshandikapp diskrimineras i grundskolan”

I Dagens Nyheter i går på ledarsidan tar Helena Bross (lågstadielärare) och Ulla Föhrer (logoped) upp problemet att barn med dyslexi och skrivsvårigheter inte får de anpassningar skollagen föreskriver att de har rätt till pga deras särskilda behov.

Det är sorgligt, orättvist och en stor förlust för samhället i stort.

Men, det är lite oroande för vi måste diskutera detta i ett större sammanhang. Det får inte bli en kamp mellan olika särintressen! Det är många, många barn och unga med särskilda behov som inte får de anpassningar de behöver och har rätt till. Och det gäller inte bara dyslektiker.

Det gäller barn med  koncentrationssvårigheter, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd och asperger, psykiska problem, allergier, rörelsehinder, allmänt omogen, ja listan kan göras lång.

Och det ska räcka att behovet är identifierat, det behövs ingen diagnos.

Se tidigare inlägg t.ex. ”En prestationsprins, en hemmasittare, föräldrar som gör allt de kan och förmår”, ”Om förståelse och koncentrationssvårigheter” och ”Apropå tvångsvård av unga med funktionshinder – naturligt att de blir arga!”, ”Ett bra samtal, om en EVK, elevvårdskonferens”.

0 KOMMENTARER

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *