Fem tips för bra inkluderande läxor

Video nummer tre, fem tips för mer inkluderande läxor och några mindre bra, eller vi tycker faktiskt dåliga läxor! (ursäkta lite dåligt ljud)

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=Uhok0pI2XnA?rel=0]

Kort sammanfattat. Bra läxor:

  1. Läsa bok – som eleverna vill läsa eller som vi lyckats få dem motiverade att läsa genom att förklara syftet och nyttan!
  2. Gör något tidsbestämt – läs i tjogo minuter, leta efter franska ord på förpackningar (smink t.ex), kolla efter E-ämnen i kylskåpet, intervjua någon om något eller leta bara fakta kring giraffer, andra världskriget eller immunförsvaret.
  3. Använd hemmiljön – tips ovan.
  4. Repetera saker – plugga glosor och annat som man redan gått igenom och förstått.
  5. För att få för förståelse – ge tips på film, artikel, klipp, radioprogram, podd eller annat eleverna kan välja två av att lyssna/läsa/se för att öka förförståelsen inför nytt område.

Dåliga läxor är bland annat:

  • Att göra klart
  • Saker som ska bedömas
  • När vi inte har en tanke eller förmedlat tanken som ligger bakom, blir meningslös.
  • När läxan är bara för att eller ett straff! gå hem och skriv varför du inte ska svära, kasta snöboll, borde gjort annorlunda…

Och viktigast av allt, läxor kan vara livsfarliga eller i alla fall helt fel. Om en elev har en övermäktig livs- eller skolsituation, då behövs all ledig tid till återhämtning.

Vi måste tänka till på vad vi ger för läxor! För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

0 KOMMENTARER

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *