PRINS-modellen går hem internationellt
PRINS-modellen går hem internationellt vid INSA:s (International Network for School Attendance) konferens om skolfrånvaro i Nederländerna i oktober.
Vår Aggie var där. Det var ett fullspäckat program. Förutom att representera Prestationsprinsen, nätverka, skaffa viktigt kontakter och nya kunskapar, så bidrog hon till konferensen i flera forum.
Många kom för att lyssna på Aggie tala om PRINS-modellen. Och många kom fram efteråt och följande dagar för att tala med Aggie och att de gillade modellen. Det de flesta lyfte var hur effektiva, bra och lättförståeliga illustrationer vi arbetar med i PRINS-modellen. Kul!
Här en kort video som ger en känsla av dragningen om PRINS-modellen:
Moderator
Första dagen modererade Aggie en seminarieserier: Understanding and Responding to School Attendance and Absence.
Först ut var Katja Melander, University of Helsinki som talade om The perceptions of different professionals on school absenteeism and the role of school health care: A focus group study conducted in Finland.
Efter det kom Jonas Højgaard Frydenlund, Independent Scholar,
Norway och Frederikke Skaaning Knage, Aarhus University, Denmark upp på scenen och talade om Absence affects all, but not equally.
Och sist ut var Aggie själv som talade om The PRINS-model (PResent IN School), a simple but effective model for working with school attendance. PRINS-modellen går hem internationellt!
Deltagarna fick jobba
Dagen därpå ledde Aggie en workshop med avstamp i Prestationsprinsen arbete för att få skolfrånvaro på skolagendan. Glada deltagare från t.ex. Nederländerna, USA, Norge, Canada, Sverige, Tyskland fick diskutera och planera sitt arbete.
Dessutom ledde Aggie tillsammans med Malin Gren Landell ett rundabordssamtal om How can we ensure that the PISA studies and other international surveys collect more relevant school attendance data?
Dags igen för kurs om skolfrånvaro
2/2 drar vår populära kurs i att arbeta strukturerat med skolfrånvaro igång. Vi ses digitalt fyra eftermiddagar, så vi hinner testa, reflektera och ta med erfarenheterna till kursen. Vi utgår från PRINS-modellen och varvar föreläsning, diskussioner och gruppövningar. Häng på!
Lämna ett svar