Snart jullov! Nio tips för en inkluderande avslutning

Nio tips för en inkluderande avslutning. Det vill säga hur skolavslutningen kan bli mer tillgänglig och för alla. Små saker som gör att fler trivs, vill komma och stannar!

För nu är det snart jullov. En vecka kvar, eller mindre. Men det som är kvar och har varit är kanske inte alls greppbart, eller hanterbart för alla. Eftersom det händer så mycket i slutet på terminer, lucia, prov, avslutning och mycket mer. Det gäller inte bara elever med NPF, som så många vill koncentrera sig på, utan de flesta elever. Många är ”bara” stressade, kanske på grund av övermäktig skolsituation eller livssituation. Det tar sig faktiskt ofta samma uttryck.

En avslutning för alla

Det här inlägget presenterar vi i ungefär samma form inför varje terminsslut. För det behövs! Vi glömmer så lätt bort och planerar för genomsnittseleven, som knappt finns…

Nio tips för en inkluderande avslutning

Tips om hur en avslutning kan bli mer tillgänglig och inkluderande.

Hur vi kommunicerar

1. Förutsägbarhet – Givetvis ska all information om julavslutningen ut i god tid. Gärna med bilder på där ni ska hålla till, skolans aula, skolgården, kyrkan eller vad det nu är. Om ni var där förra året finns det säkert foton att använda. Gäller, lappar, skärmar, mejl, digitala skolplattformar…

2. Klarspråk och användbar information – Se till att få med svar på alla frågeorden. De går i varandra, men det är bara bra, då får vi med det vi glömt på ett ställe på ett annat:

  • När – datum, när man går/åker dit (om gemensamt), när börjar det, hålltider under dagen och när det slutar.
  • Vad händer – programmet med tider, eventuell samling innan, med mera.
  • Vem/vilka – vilka talar och uppträder, vilka sitter med vem, med vilken lärare, med vem går/åker de dit med…
  • Hur – åker vi dit, hur åker vi hem, förväntas alla göra något (sjunga, bilda ringar, gå fram och hämta diplom….
  • Varför – för att fira att alla kämpat väl under terminen och nu är det lov!
  • Vad händer sen – är det slut, går vi tillbaka till skolan eller vad ska hända?

Anpassa, inte för en, för alla

3. Hjälp att få koll – Det behövs lite extra information för en del elever. Det kan vara länkar, bilder, video, ljudfil. Och det är inte bara för oroliga. Visst, de behöver detaljer för att inget överraskande ska hända. Men även överaktiva behöver veta hur länge de ska bita ihop innan de får röra sig, Så de kan hålla sig från att peta på någon eller helt enkelt börja springa runt. Samma sak med de som har koncentrationssvårigheter eller diabetes, för att veta om lunchen är annan tid.

4. Begränsa intryck – För en del blir mycket intryck, mycket nytt och/eller annorlunda bara för mycket. Kan er klass få sitta längst bak, stå i ena änden av skolgården, sitta längst ut på raden, ja, det bäst är väl att fråga eleven vad som skulle underlätta. Att ha att sortera överflöd av information, ljud och intryck är svårt för många, högsensitiva, stressade, oroliga, de på ”spektrumet” dvs. med ADHD eller AST och många fler!

5. Reträttplats – För de som kommit eller deltar på ”annorlundaheterna” behöver veta att det finns en reträttplats om det blir övermäktigt. Eller astman kommer! Vem säger de till, vart går de, ska de sätta på musik i sin mobil, börja spela ett spel eller bara blunda eller gå där ifrån… Allt är bättre än att i panik springa hem.

Tänk till hur det blir bäst för alla

6. Ta hjälp – Inkludera familjen, föräldrar/vårdnadshavare, de vet mycket om sina barns behov. Bjud in dem till samtal eller varför inte till avslutningen om det underlättar för vår elev!

7. Alternativ avslutning – Några kommer inte att komma på avslutningen. Sakna dem! De tycker det är för rörigt, för långsamt, för mycket eller att det inte är något att fira… Vi vet nog om vi har en sådan elev. Kan vår sista lektion med den eleven göras till något extra? En liten mini-avslutning så att även den här eleven får ett avslut på terminen och en start på julen? Bjuda på saft och pepparkaka? Se på film? Eller bara skriva stort att det är sista lektionen och önska alla ett underbart lov och god jul, för en del vill bara att allt ska vara som vanligt…

8. Hemmasittande elever – Sakna dem! Vi behöver använda all vår fantasi och kreativitet (och ta hjälp!) för att locka en elev som har långvarig problematisk skolfrånvaro till någon form av avslutning. Att bara komma och fika med några få? För att tala om och visa att han eller hon hör hemma i skolan och är saknad. Kanske terminen kan sluta med att ni planerar för en bra start nästa termin. Eller åk hem med en hälsning från dig, favoritläraren, kamraterna. För vissa kanske ett besök av några favvo-lärare och kompisar kan vara aktuellt. Tala med eleven, förmodligen bäst med text via skype eller sms, kanske där er ”avslutning” ska ske också? Går inte det tala med föräldrarna. Alla vill sluta terminen med att lyckas och något att komma tillbaka till!

Och sist, men inte minst!

9. Viktigast är att vi talar med den det berör. Eleven! Med respekt och tillit. Låt oss tänka till och gå alla olika funktionsuppsättningar till mötes. För en fröjdefull jul!

Så snart jullov! Nio tips för en inkluderande avslutning. Hoppas dessa tips kan komma till nytta, för personal, föräldrar och inte minst: För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!


Elever med hög skolfrånvaro?
Hemmasittare?

Har ni elever med omfattande skolfrånvaro? Längtar efter ett mer strukturerat sätt att arbeta så ni oftare hitta rätt insatser?

Ja men, kom då med på en kurs i vår, 2023:

  • Terminskurs, start 2 februari
  • Intensivkurs, 15-16 mars
Info och anmälan

Kämpar du som förälder med en kraft du egentligen inte har!?

”Jag orkar inte med julen också! Och släkten på det! Om bara farmor kunde fatta i stället för att uppfostra mig och barnen. Och brorsan sluta sucka…” Så kan tankarna gå hos många av er följare. Många kämpar för en fungerande vardag med kraft och energi ni eller de egentligen inte har.
Boken Prestationsprinsen vill ge kraft och tips till er, farmor, brorsan och alla andra som behöver t.ex. alla som möter barn och unga i sina jobb!
Läs mer och beställ

0 KOMMENTARER

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *