Straff och åtgärder, eller vad skolan får göra med elever som uppträder olämpligt eller störande, enligt nya skollagen

Skolverket har get ut en liten skrivelse som heter ”Skolan är till för ditt barn”, det är en broschyr om de nya läroplanerna och den nya skollagen som riktar sig till föräldrar med barn i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan eller sameskolan.

Bra titel och mycket bra och lättförståelig information med hänvisningar till var man kan hitta mer information.

Men det är en sak som stör. När de skriver om ”vad skolan får göra” med elever som missköter, så tar Skolverket i och för sig upp hur man överklagar vid avstängning, men inte ett ord om vad skolan ska ha gjort innan man tar till utvisning, kvarsittning, skriftliga varningar eller flyttar en elev. Vi vet ju att stökiga ungar ofta har problem och då är det väl det vi ska ta tag i istället för att straffa på grund av symptomen! Hur kommer rektorns utredningsansvar in här?

Så här står det i broschyren om vad skolan får göra:

”Den nya skollagen innehåller en del nya bestämmelser om vad skolan får göra om en elev stör ordningen, uppträder olämpligt eller gör sig skyldig till allvarligare förseelser. Förutom att eleven kan visas ut ur klassrummet för resten av lektionen och få kvarsittning kan rektorn i vissa fall ge eleven en skriftlig varning. Varningen ska innehålla information om vad som kommer att hända om eleven inte ändrar sitt beteende. Till exempel kan eleven tillfälligt flyttas till en annan skola.

Den nya skollagen ger också rektorn möjlighet att stänga av en elev i grundskolan, specialskolan och sameskolan om det är nödvändigt med hänsyn till övriga elevers trygghet och studiero och om andra åtgärder inte har hjälpt. Avstängningen får vara högst en vecka åt gången och högst två gånger per termin.

Eleven har rätt att få kompensation för den undervisning som hon eller han går miste om och du som vårdnadshavare har rätt att överklaga rektorns beslut om avstängning till förvaltningsrätten.”

Hur kopplar vi detta till rektorns utredningsansvar om eleven har svårigheter i sin skolsituation? I skollagen står det att om det kommer fram i undervisningen, på nationella prov eller genom uppgifter från skolpersonal , elev eller vårdnadshavare att eleven inte kommer att nå målen så ska rektorn skyndsamt utreda (se tidigare inlägg). Men det står också :

”Behovet av särskilt stöd ska även utredas om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation.”

Hur hänger de här två bitarna ihop tro? Det är samma sak med alla konsekvenstrappor och ordningsregler, det står vad skolan har rätt att göra, men inte vilket stöd eller vilken hjälp eleven ska få innan man får gå vidare i konsekvenstrappan.

1 KOMMENTAR

Ett svar till “Straff och åtgärder, eller vad skolan får göra med elever som uppträder olämpligt eller störande, enligt nya skollagen”

  1. Barnens Hjältar skriver:

    Tack för din kommentar!
    Ja jag tycker det är viktigt att pröva olika metoder och se medicinering som en sista åtgärd.

    Ang att bli avstängd pga sitt beteende, står det förtydligat vilken typ av beteende som kan leda till det eller är det en tolkningsfråga? Det kommer bli en massa besvär med här tror jag. Varje rektor kommer förmodligen tolka på sitt sätt om det inte finns tydlighet. jag skall ta och läsa igenom jag med. Lite besvärligt när bokstäverna hoppar dock 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *