Systemfel bakom betygsstatistiken! Intressant, tankeväckande och inte minst uppmuntrande!

Dan Gaversjö, chef för Ung & Trygg i Göteborg och Mölndal skriver intressant i Svenska Dagbladet idag om hur betygsstatistiken visar vad man vill bekräfta.

Dåliga betyg i invandrartäta områden ”bevisar” vad dålig integration innebär. Men Dan hävdar och visar med ett exempel från Ryaskolan i Biskopsgården i Göteborg, att tar man hänsyn till hur länge eleverna bott i Sverige, så är siffrorna inte alls så illavarslande.

Om man bara tittar på de som bott mer än fem år i Sverige så har i alla fall i den här skolan ungdomarna i åk9 riktigt bra betyg. Vilket är imponerande! Medan de som bott kortare tid har mycket dåliga betyg. Alltså blir inte medelbetyget för samtliga särskilt imponerande.

Hoppas han har rätt i att detta gäller generellt!

Han menar att man skuldbelägger skolpersonal och elever genom att inte rensa i siffrorna.

Tankeväckande. Och uppmuntrande!

3 KOMMENTARER

3 svar till “Systemfel bakom betygsstatistiken! Intressant, tankeväckande och inte minst uppmuntrande!”

  1. Kristina Almgren skriver:

    Mkt intressant och självklart om det stämmer.

    • Ja, det är tydligen som man lärde sig i skolan. ”En hand på spisplattan och en i ishinken så har man det i genomsnitt ganska behagligt” och ”man kan bevisa vad som helst med statistik”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *