World of warcraft, League of Legends, onlinespel kan rädda världen, här finns den energi, kunskap och talang som behövs.

I Sverige, ja i västvärlden, har vi idag en diskussion kring varför killar inte klarar skolan lika bra som tjejer. Killkrisen eller pojkkrisen. En del lägger skulden på killarna, de har en anti-pluggkultur, de tror att det ska lösa sig ändå, glidarkillar osv. Andra tror att det kan vara skolan som måste förändras, att vi måste möta killarna från deras förutsättningar och intressen. Väcka deras lust att lära. Det är vårt ansvar som lärare, föräldrar, skolpolitiker…

Här är ett underbart visionärt föredrag av Jane McGonigal som leder forskning & utveckling kring spel vid the Institute for the Future i Kalifornien. Hon vill ta till vara alla positiva egenskaper och känslan av möjligeten att göra skillnad som finns och upplevs i online-gaming, till att lösa de stora världsproblemen i IRL (In real Life).

Fler killar än tjejer spelar. Som Jane tar upp, så upplever spelarna att de är bra i spelet. Inte bara att de är bra på att spela, de gör bra saker, de räddar världen dagligen, den virtuella då…

Hennes poäng är att ta vara på de fyra egenskaper hon konstaterar att on-line spelare har:

  1. Omedelbar optimism – viljan och lusten att omedelbart ta tag i ett problem och tron på att de ska lyckas.
  2. Sociala nätverk – bygger starka band som bygger på det förtroende som uppstår i lojalt samarbete eller nederlag inom spelets regler och bra uppförande.
  3. Euforisk produktivitet – blir gladare av att arbeta hårt och kämpa för sina mål och belöningar än att bara hänga, de är villiga att jobba hårt och länge.
  4. Epic (storslagen enorm) mening – det finns en mening i det de gör, de bidrar till något större.

Hon menar att de hela tiden stävar efter, och regelbundet belönas med, är ”epic win” dvs. att åstadkomma något fantastiskt extraordinärt som de inte trodde var möjligt, så att de blir chockade över vad de faktiskt är kapabla av.

[ted id=799]

Kan vi ta vara på de här egenskaperna i skolan, hemmet och samhället?
Och kan vi erbjuda killarna, och tjejerna, ”epic wins” i skolan, hemmet och samhället?

2 KOMMENTARER

2 svar till “World of warcraft, League of Legends, onlinespel kan rädda världen, här finns den energi, kunskap och talang som behövs.”

  1. Mib skriver:

    Jättespännande tankar! Det måste absolut gå att ta tillvara på det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *