Skolavslutning tillgänglig inkluderande

Dags för avslutning och sommarlov

Dags för avslutning och sommarlov. Här kommer tio tips om hur en avslutning kan bli mer tillgänglig och inkluderande. Barnen och ungdomarna ser slutet på terminen. De här veckorna är greppbara, Greppbara mentalt, man kan se dem framför sig. Men inte alls greppbara, eller hanterbara för alla. Det händer så mycket i slutet på terminer, massa roliga utflykter, temadagar, match mot lärarna, prov, avslutning med mera. Det här blir mycket för många elever. Det gäller inte bara elever med ADHD, Aspergers, eller släng av, utan alla mår bra av tydlighet, för en del är det avgörande. Många är "bara" stressade, kanske på grund av övermäktig skolsituation eller livssituation.

Det här inlägget presenterar vi i ungefär samma form inför varje terminsslut. För det behövs! Vi glömmer så lätt bort och planerar för genomsnittseleven, som knappt finns…

Tio tips när det är dags för avslutning och sommarlov

1.Förutsägbarhet

Givetvis ska all information om avslutningen ut i god tid. Gärna med bilder på där ni ska hålla till, skolans aula, skolgården, kyrkan eller vad det nu är. Länka, eller om ni var där förra året finns det säkert foton.

2. Klarspråk och användbar information

I all information som går ut, se till att få med svar på alla frågeorden, de går i varandra, men det är bara bra, då får vi med det vi glömt på ett ställe på ett annat:

När - datum, när man går/åker dit (om gemensamt), när börjar det, hålltider under dagen och när det slutar.

Vad händer - programmet med tider, eventuell samling innan, med mera.

Vem/vilka - vilka talar och uppträder, vilka sitter med vem, med vilken lärare, med vem går/åker de dit med...

Hur - åker vi dit, hur åker vi hem, förväntas alla göra något (sjunga, bilda ringar, gå fram och hämta diplom....

Varför - för att fira att alla kämpat väl under terminen och nu är det lov!

Vad händer sen - är det slut, går vi tillbaka till skolan eller vad ska hända?

3. Hjälp att få koll

Det behövs lite extra information för en del, länkar, bilder, video, ljudfil. Och det är inte bara för oroliga. De behöver mycket detaljer för att inget överraskande ska hända. Även överaktiva behöver veta mycket för att veta hur länge de ska bita ihop utan att studsa, peta på någon eller helt enkelt börja springa runt. Samma sak med de som har koncentrationssvårigheter. Eller diabetes, för att veta om lunchen är annan tid.

4. Begränsa intryck

Andra behöver hjälp att skärma av. Kan er klass få sitta längst bak, stå i ena änden av skolgården, sitta längst ut på raden, ja, det bäst är väl att fråga eleven vad som skulle underlätta. Att ha svårt att sortera information är svårt för många, högsensitiva, de på ”spektrumet” dvs. med adhd eller annat AST och många fler!

5. Reträttplats

Några behöver veta att det finns en nödlösning eller en reträttplats om det blir övermäktigt. Eller astman kommer! Vem säger de till, vart går de, ska de sätta på musik i sin mobil eller börja spela ett spel eller bara blunda eller gå där ifrån…

Tänk till hur det blir bäst för alla

6. Ta hjälp av experterna

Inkludera familjen, föräldrar/vårdnadshavare, de vet mycket om sina barns behov. Bjud in dem till samtal eller varför inte till avslutningen om det underlättar för vår elev!

7. Alternativ avslutning

Några kommer inte att komma på avslutningen. De tycker det är för rörigt, för långsamt, för mycket intryck eller att det inte är något att fira… Vi vet nog om vi har en sådan elev. Kan vår sista lektion med eleverna och den eleven göras till något extra? En liten mini-avslutning så att även den här eleven får ett avslut på terminen och en start på julen? Bjuda på saft och pepparkaka? Se på film? Eller bara skriva stort att det är sista lektionen och önska alla ett underbart lov och god jul, för en del vill bara att allt ska vara som vanligt…

8. Elever med omfattande frånvaro och hemmasittande elever

Vi behöver använda all vår fantasi och kreativitet (och ta hjälp!) för att locka en elev som har långvarig eller problematisk skolfrånvaro till någon form av avslutning. Att bara komma och fika med oss kanske, för att tala om och visa att hen hör hemma i skolan och är saknad. Kanske terminen kan sluta med att ni planerar för en bra start nästa termin. Eller åk hem med en hälsning från dig, favoritläraren, kamraterna. För vissa kanske ett besök av några favvo-lärare och kompisar kan vara aktuellt. Tala med eleven, förmodligen bäst med text via skype eller sms, kanske där er "avslutning" ska ske också? Går inte det tala med föräldrarna. Alla vill sluta terminen med att lyckas och något att komma tillbaka till!

Och sist, men inte minst inför skolavslutningen!

9. Viktigast att talar med den det berör - eleven

Tala med eleven! Med respekt och tillit. Låt oss tänka till och gå alla till mötes, funktionsuppsättningar eller inte! mötes. Och vi får tänka på att tala kan man göra på många sätt, videosamtal eller chatt till exempel. Eller genom en stängd dörr!

10. Släpp prestigen, ge lite extra

Det är dömt att misslyckas. Det blir inte en inkluderande och tillgänglig skolavslutning om vi funderar mycket på om vad som verkligen är vårt ansvar som lärare, mentor, rektor, elevassistent... Det är viktigt med ritualer. De är markeringar som hjälper oss att gå vidare och avsluta. Därför är det viktigt att många, alla, elever får någon form av skolavslutning. Terminen är slut. Lovet börjar

Dags för avslutning och sommarlov. Hoppas dess tips om hur en avslutning kan bli mer tillgänglig och inkluderande kan komma till nytta, för personal, vårdnadshavare och inte minst: För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Aggie

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *