Ny kort film om kurs i problematisk skolfrånvaro!

Kort film om kurs i problematisk skolfrånvaro. Den andra februari drar vi igång nästa omgång av vår terminskurs (Fyra tillfällen) om hur man kan arbeta effektivt och strukturerat med problematisk skolfrånvaro.

För första gången efter pandemin kommer vi också att ha en intensivkurs på plats i Stockholm. Det blir den 15 – 16 mars i närheten av Slussen.

Vi har ett win-win-erbjudande också. Anmäl er tidigt, innan jul. Ni får rabatt. Vi får koll på intresset i god tid.

Vi har knåpat ihop en liten film, ja, det är väl en sorts hemmagjord reklamfilm för att vara ärlig. Vi hoppas att den ska väcka lite uppmärksamhet och fylla våra kurser!

Kolla, det är en kort film om kurs i problematisk skolfrånvaro, om du gillar, sprid gärna i sociala medier. Vi är en liten organisation och behöver all hjälp vi kan för med att sprida vår uppskattade kurs!

Har du frågor: info [at] prestationsprinsen.se eller kontaktformuläret.

Prestationsprinsen på Facebook, Instagram och kursledare Aggie på Linkedin.

3 KOMMENTARER

3 svar till “Ny kort film om kurs i problematisk skolfrånvaro!”

  1. Anna skriver:

    Vad gör man när skolan smiter i från ansvaret?. Är förälder till ett barn med diagnos adhd och autism nivå 2. Barnet är nu hemmasittare. Skolan har varken gjort en pedagogisk utredning eller åtgärdsplan. Vi har varit på möten i skolan och berättat att vårat barn behöver särskilt stöd i skolan för att det skall fungera för vårat barn i skolan. Det står även i vårat barns NPF utredning att dom rekommenderar ” att barnet behöver vara i en liten grupp eller i en specialklass”. Men skolan säger då att dom inte har någon liten grupp på skolan. Vi har även önskat att skolan söker handledning och stöd i från SPSM men det har vi inte heller fått någon respons på. Utan det är bara vi föräldrar som skall göra något men inte skolan. Utan skolan pratar bara om skolplikt och föräldrarnas ansvar att få barnet till skolan. Vart skall vi vända oss ? vem kan hjälpa oss när skolan smiter i från sitt ansvar och bara skyller i från sig.?

    • Aggie skriver:

      Det måste omedelbart göras en frånvaroutredning och en utredning om särskilt stöd (som är underlag för att ta beslut om åtgärdsprogram behövs eller inte).
      1. Rektorn ska utreda frånvaro om den är upprepad eller längre och om ert barn är hemmasittare sen en tid så uppfyller det lagens mening med ”upprepad eller längre”.
      2. Rektorn ska skyndsamt utreda behov av särskilt stöd om någon (kan vara ni som föräldrar!) befarar att eleven inte kommer att uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas (dvs inte nå minst E). De kan börja med extra anpassningar, men om de inte gett resultat eller inte bedöms vara tillräckligt kan skolan gå direkt på utredning av särskilt stöd. Jag gissar att ni är oroliga för att ert barn inte når E och då uppfylls lagens krav? Sen måste rektorn ta ett beslut antingen att särskilt stöd behövs (dokumenteras i åtgärdsprogram) eller att det inte behövs. Rektorn kan inte bara låta det vara, måste ta beslut.

      Och båda utredningarna ska göras, den ena utesluter inte den andra.

      Ni kan inte kräva liten grupp, men skolan måste utreda hur de bäst kan möta problemen i lärsituationen. Och lösa situationen.

      Så ta upp ovan med rektor och säg dessutom att OK ni har ingen liten grupp. Men vad har ni hittat i er utredning om särskilt stöd och vad och hur tänker ni förändra lärmiljön så det fungerar (bättre) för vårt barn med de resurser ni har. Varför har inte vi fått vara delaktiga i er utredning? Be att få på mejl (skriftligt).

      Se till att framföra detta på ett trevligt sätt och visa att ni inget hellre vill än att hjälpa till och bidra, t.ex. hur ni har löst olika skolliknande saker hemma!

      Lycka till

    • Aggie skriver:

      Jo, vi har ju coachande handledning för föräldrar https://prestationsprinsen.se/coachande-foraldraradgivning/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *