Här har vi samlat tips för en inkluderande skolstart. Till lärare och föräldrar till elever med eller utan diagnoser, kanske bara lite pirrig, blyg, ängslig eller gillar inte förändring, eller oroar sig för det som är nytt… För nu börjar det det dra ihop sig, man kan föreställa sig slutet på lovet. Nu är det någon vecka, ja dagar för en del, kvar till skolstart. Datumet närmar sig. En del barn, ungdomar och familjer ser fram emot det. Då återkommer en struktur och ordning med rutiner och förutsägbarhet som kan vara svår att få till under lovet.
För en del känns det inte lika bra. Det kravlösa lovet, utan tider att passa, helt anpassat efter behov och förmåga är på väg bort. En stor omställning. En svår omställning. En svår utmaning.
Tips för att underlätta skolstarten till föräldrar och skolpersonal:
Förutsägbarhet – Ta reda på/informera så mycket som möjligt om skolstarten. Använd listan nedan som frågebatteri till skolan eller som checklista inför utskick till eleverna.
Information, gärna i flera former: skrift, bild, tal – Givetvis ska man få det/skicka ut det skriftligt till alla. Kanske med bilder eller video på platser, lärare eller lokaler, extra viktigt om de är nya. Kanske länkar.
Personligt/Relationer – En del föräldrar och mentorer måste komplettera annan information med att träffas eller om äldre barn, mentor och elev. Om det inte är möjligt kan man kanske ta det per telefon, sms, skype… ett uppmuntrande välkomnande sms från en lärare kan göra en avgörande skillnad! Att känna att någon i skolan faktiskt bryr sig. Givetvis kan ett peppande sms från mamma eller pappa också stärka!
För struktur och förutsägbarhet, samt chans att ställa fler frågor, bör information inför skolstarten innehålla:
Vad är programmet? Är det bara ett upprop och lite info eller hel skoldag? Alla aktiviteter och punkter på programmet ska framgå.
När börjar slutar det hela och delaktiviteterna?
Vem? Kommer de att vara i helklass? Hela skolan? Vem stöttar? Mentor? Med sin assistent? Har det kommit nya lärare? Nya klasskamrater? Några lärare i nya roller?
Var kommer det hela att ske? I aula, klassrum, kyrka, utomhus… Var kommer klassen eller det här barnet att vara. Var möter jag min assistent eller mentor för särskilt stöd att klara dagen?
Hur? Bara på skolan? Hur kommer ni till och från ängen eller kyrkan? I sällskap med vem? Promenad, buss, bil…
Varför? Bra om syftet med de olika aktiviteterna framgår. Genomgång av schemat så ni vet vad, vem och var kring de olika ämnena. Fika och presentation för att lära känna nya lärare och elever. Rektorn talar för att berätta om saker som rör hela skolan i år (ombyggnad av gymnastiksal, nya gungor, rivning av cykelskjulet, möjlighet att delta i fiskeklubb på fritids…) osv.
Reträttplats – om det verkligen inte fungerar, vad kan eleven göra då? Gå till en plats, sms:a en utsedd person, få ta på sig hörlurar med lugnande musik. Det är stor skillnad på förutbestämd utväg eller misslyckande och kanske till och med flykt i panik…
Kontaktuppgifter – för att kunna ställa nödvändiga frågor eller be om något extra stöd. Att läraren går fram och tar en elev på axeln eller tittar en elev i ögonen, kan göra skillnad på pirr och trygghet. Eller förklara att man inte gillar trängseln i aulan/på gården, vill sitta nära ett fönster, långt fram… Liten insats, stor skillnad!
Struktur och förutsägbarhet. Nödvändigt för vissa. Underlättar för många. Stör ingen.
Kallelser som ”vi ses kl 9 på skolgården som vanligt” är inte OK. Det är helt normalt att tycka det är för otydligt och pirrigt. Hur hittar jag min lärare/mentor där? Ska jag hitta honom? Ska vi till klassrummet också? Har vi samma? Finns det nya elever?…
Låt oss hjälpas åt att göra skolstarten så bra och smidig som möjligt för alla elever och familjer. Ger skolan, rektorer, lärare, mentorer, assistenter bra, fullständig och relevant information i rätt format blir det inte bara enklare och bättre förutsättningar för elever och föräldrar. Utan också för skolan.
För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull.
Vilka toppen-förslag. Jag önskar att man tänkte på det när jag gick i skolan.
Tack för ett bra inlägg!
/Yolanda
Tack själv Yolanda, så fint med feedback och extra kul när så positiv!